Skolens nye uddannelse: Professionsbachelor i lusk

Reklame for den nye kommunikationsuddannelse. Foto: Journalisthøjskolens Facebookside.Reklame for den nye kommunikationsuddannelse. Foto: Journalisthøjskolens Facebookside.

Af Asger Gørup Nielsen, INDE-redaktør.

I undervisningen har vi tit hørt, at en halv sandhed er en hel løgn. Med en ny kampagne for kommunikationsuddannelsen lægger skolen op til revurdering af det gamle mundheld.

Ill. Bunker tager debatten op. Skal vores uddannelse i endnu højere grad forbindes med spin? Er det et skridt i den helt forkerte retning? Skal vores undervisere til at operere med to kasketter – en som kritisk journalist, og en som professionel skiderik?

Se billederne herunder, og deltag i debatten i bunden af siden.

(Klik på billedet for at gøre det større)

Reklame for den nye kommunikationsuddannelse. Foto: Journalisthøjskolens Facebookside.

Reklame for den nye kommunikationsuddannelse. Foto: Journalisthøjskolens Facebookside.

Reklame for den nye kommunikationsuddannelse. Foto: Journalisthøjskolens Facebookside.

Reklame for den nye kommunikationsuddannelse. Foto: Journalisthøjskolens Facebookside.

Reklame for den nye kommunikationsuddannelse. Foto: Journalisthøjskolens Facebookside.

Reklame for den nye kommunikationsuddannelse. Foto: Journalisthøjskolens Facebookside.

Forstørrelse af reklame for kommunikationsuddannelsen. Foto: Journalisthøjskolens Facebookside

8 Kommentarer på "Skolens nye uddannelse: Professionsbachelor i lusk"

  1. Victor Mundi | feb 16, 2011 ved 09:42 |

    En underlig historie. Det er jo ikke en kampagne for ‘vores uddannelse’, men for den ny kommunikationsuddannelse.

    Og med hensyn til ironien: Mon ikke de fleste også godt er klar over, at Den Grimme Ælling ikke handler om fugle?

  2. Suk – det var dog den dummeste kampagne jeg har set i nyere tid. DJMX har lavet en fremragende professionsbachelor i kommunikation, Men kampagnen er skudt helt ved siden af og jeg kan godt forstå, at de studerende på skolen er skeptiske over for kampagnens budskaber. Jeg har dog også svært ved at tro, at skolen selv finder kampagnen passende. Når de får tænkt sig om.
    vh
    Per Roholt

  3. Det må simpelthen være den dummeste kampagne i nyere tid. Ikke nok med at den forstærker nogle stereotype fordomme om hvad man kan arbejde med i kommunikationsbranchen – den styrker også den vanvittige diskurs i samfundet om, at kommunikationsfolk kun laver spin og manipulerer og ikke laver konkret borgernært informationsarbejde i det private og i det offentlige. Det er da bare super i en tid, hvor der skæres ned i kommunikationsstillinger i det offentlige, fordi nogle partier mener der er er for mange kommunikationsfolk. Super, at DJH bidrager til et mindre arbejdsmarked for de dimittender, de skal til at uddanne.

    Og det er da også super autokommunikation i forhold til de nuværende studerende på DJH og hos de andre journalistuddannelser at man bestyrker eventuelle fordomme om kommunikationsfaget i annoncerne. Ironi eller ej – det er jo ikke statements grebet ud af den blå luft. Men de øger afstanden mellem fagene journalistik og kommunikation i en tid, hvor respekten for hinandens faglighed ellers er i fremgang.

    Spørgsmålet er: Hvem er det man vil ramme med denne kampagne? Hvis det er folk der intet aner om kommunikationsfaget, rammer den ikke – eller i hvert fald helt skævt. Hvis den er til folk der ved noget om journalistik, er den misforstået – og når man kommunikerer med så så spredning i forhold til målgrupper (på busser, billboards m.m.) ja så sender man helt forkerte signaler ud i offentligheden.

    Og hvad er det iøvrigt med det medievalg? Hvem pokker indrykker annoncer i den offentlige trafik til en uddannelse med et så lille optag? Indstil sigtekornet.

    Man må håbe, at de nye kommunikastionsuddannede ikke skal undervises af dem, der har planlagt denne kampagne.

    / Troels

  4. Victor Mundi | feb 16, 2011 ved 17:24 |

    Hehe. Ser lige på facebooksiden, at Asger vist havde glemt også at vise billedet af logoet her hvor der står “Virkeligheden er en anden på den nye kommunikationsuddannelse”.

    “En halv sandhed er en hel løgn” eller hvordan var det nu…?

  5. Victor Mundi: Billedet er først blevet lagt på DMJX’s Facebook-side, efter illbunker.dk begyndte at skrive om kampagnen. Billedet er nu tilføjet ovenstående artikel.

  6. Victor Mundi | feb 17, 2011 ved 15:17 |

    Glæder mig til at læse, hvad Roholt mener om kampagnen, nu hvor hele sandheden er kommet frem. Der kommer vel en opdatering?

  7. Jan Eskildsen | feb 22, 2011 ved 10:41 |

    Det ligner en ualmindeligt frådsende dyr kampagne. De må sandelig have penge i massevis på den uddannelse … eller ?

  8. Benny Knudsen | maj 29, 2011 ved 07:36 |

    Jeg synes det er en ualmindelig god reklame for en kommunikationsuddannelse. Den fortæller jo netop hvor vigtigt det er at vi alle er kritiske overfor al kommunikation, lærer at overveje hvad skribenten, forfatteren, virksomheden eller den offentlige myndighed vil med det budskab, der kommunikeres. Da jeg gik i gymnasiet lige efter 68 oprøret, hørte vi igen og igen at vi skulle være kildekritiske. Det har givet en del skepsis til meget af det kommunikationsfolk kalder “sandheden”. Held og lykke med jeres nye uddannelse, og hold så op med at sige at man skal være objektiv – det er der ingen, der kan være. Vi er alle farvet i vore holdninger og meninger.

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*