Medierne jagter opmærksomhed

Peblish er et nyt medie, der vil finansiere deres journalistik udelukkende gennem crowdfunding. Det vil sige, at læserne kun betaler for de artikler, de vil have skrevet.

På nettet kæmper aviserne om læsernes ’clicks’ og ’likes’. Artikler peppes op og skæres til, mens idealet om dybde og saglighed nedprioriteres. Ifølge medieforsker Line Thomsen fra Aarhus Universitet gælder det alle aviser.

Tekst: Oskar Zacho
Illustration: Sille Veilmark

Et gammelt mantra lyder, at journalisten skal give læseren det, han ikke vidste, han ville have. I dag synes mantraet vendt på hovedet: Giv læseren det, han vil have. Forleden lød en rubrik i Politiken: »Noma: Fra sælknepper til hot stuff i New York Times.« Den iøjnefaldende rubrik illustrerer ifølge Line Thomsen, ph.d. i medievidenskab fra Aarhus Universitet, et skred i forholdet mellem avis og læser.

»Jeg kender efterhånden ikke nogen dagblade, der ikke fisker efter likes og clicks fra læserne. Selv på en lødig avis som Information bliver disse parametre nævnt på redaktionsmøderne, hvor optællinger på en tavle viser, hvor mange artikler der er blevet delt og har fået likes,« siger Line Thomsen.

Artiklerne skrives med identifikation og sensation for øje, mens andre kriterier nedprioriteres. Hvis aviserne vil underholde for blot at fange læseren, mener Line Thomsen, at der er langt til journalistikkens idealer om at danne og informere.

Journalisten tages som gidsel
Line Thomsen peger på, at professionslogikken på redaktionerne er blevet trumfet af en markedslogik, der i jagten på profit glemmer kvaliteten. Journalisten tages som gidsel i en interessekonflikt, hvor der sjældent er tid til at levere saglige nyheder, der samtidig fænger.

»Jeg ville ønske, at man også opererede med en tavle, der talte kvalitetspoints,« siger Line Thomsen og påpeger, at specielt yngre journalister ofte må give køb på idealer om dybdeborende journalistik, når de vil lykkes på redaktionen.

Digital lokkemad
Flere dagblade forsøger at sælge længere artikler ved at lokke læserne med mere fordøjelige nyheder. Et kompromis man ifølge Line Thomsen skal være påpasselig med.

»En sensationshistorie om en popstjerne vil ikke automatisk få læseren til at springe videre til en artikel omkring flygtningepolitik,« siger hun.

Artiklerne skal være forbundne, ellers giver lokkemaden ikke mening. Selvom læserne er skarpe, mener Line Thomsen, at det er svært at danne sig et overblik på nettet. De vigtige emner forsvinder i trafikken, hvis læseren ikke er opmærksom.

»Her skal man forestille sig journalisten som en spejder, der tager læseren i hånden og følger ham over vejen og viser, hvor historien er, og hvilken effekt den har på samfundet,« forklarer hun.

Nyt medie lader læserne vælge
I september blev et nyt medie, der vil tage kampen op mod overfladiske nyheder, lanceret. Peblish vil lade læserne bestemme, hvilke artikler der skal bringes. Journalisten pitcher en idé, som læseren støtter økonomisk, og når finansieringen er på plads, kan journalisten begynde at skrive artiklen.

»Vi vil vise, at læserne har medindflydelse på, hvad der bliver publiceret. Det vil skabe et engagement, som læsere lige nu er udelukket fra i de traditionelle medier,« siger Joel Boukris, den ene af de to iværksættere bag Peblish.

Hvis ikke artiklen finansieres, får brugeren pengene igen. Et rating-system lader efterfølgende brugerne vurdere kvaliteten af artiklen.

»Nogle brugere rater højt – andre lavt, men den samlede rating vil formentlig ramme et niveau, der er repræsentativt for kvaliteten af en artikel. Så kan en journalist eventuelt vurdere ud fra andre kriterier, men i bund og grund er det læseren, det kommer an på,« siger han.

I konceptet ser Line Thomsen nogle faresignaler. Hun vurderer, at der er en risiko for en lemmingeffekt, hvor journalisterne gør det samme for at please læserne.

»Kriteriet må ikke alene være, at der er rigtig mange, der vil læse artiklen. Det, læseren efterspørger, er ikke nødvendigvis det samme som god journalistik,« siger hun.

Be the first to comment on "Medierne jagter opmærksomhed"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*