Ikke al viden er lige populær

På Berlingskes liste over de mest citerede økonomer har Mads Lundby Hansen ligget øverst de seneste tre år.

Medierne har brug for ekspertkilder, men en del af den proces er at vælge og fravælge. Nogle forskere oplever, at det er svært at trænge igennem til medierne, fordi deres forskning ikke bliver prioriteret.

Tekst: Mathilde Kaastrup Sørensen
Illustration: Sille Veilmark

Ekspertkilder bruges til at begrunde og bekræfte, så objektiviteten kan bestå. Men forskere med betragtninger, der adskiller sig fra normen i samfundsdebatten eller fra den redaktionelle linje, kan have svært ved at trænge igennem til medierne. Det mener Jesper Jespersen, der er økonomiprofessor ved Roskilde Universitet.

»Jeg bliver ikke kontaktet så meget som mange af mine kollegaer, fordi jeg ikke giver journalisterne de svar, de gerne vil have,« mener Jesper Jespersen.

En søgning på Infomedia bekræfter, at han oftere er citeret i DR eller Politiken sammenlignet med andre medier. Hvorfor det forholder sig sådan, har Jesper Jespersen selv en forklaring på.

»Nogle medier har måske et ønske om at være mere plurale i deres journalistiske linje. En ansat på Berlingske har da også sagt til mig, at mine vurderinger falder uden for skiven i forhold til, hvad redaktionen tror, deres målgruppe forventer at læse,« siger Jesper Jespersen, der gennem mange år har beskæftiget sig med keynesianismen. En økonomisk teori, der ser offentlige investeringer som en måde at sætte gang i efterspørgslen, når der er krisetider og lav arbejdsløshed.

Jesper Jespersen bruger, som han selv beskriver det, en anden økonomisk teori end mange af de øvrige økonomer, der ofte udtaler sig til pressen. Det, mener han, har konsekvenser for hvilken ideologisk bås, han placeres i, og hvem der gider høre hans holdning i samfundsdebatten.

»Ofte kontakter en journalist mig, fordi vedkommende søger et afvigende synspunkt til den økonomiske debat, hvilket mange opfatter mig som garant for. Men at kommentere på om en politik er fornuftig eller ej, det interesserer mig ikke, da det er et spørgsmål om ens politiske orientering.«

”Jeg forsker i det her”
Jesper Jespersen ved, at politik og økonomi let blandes sammen, og anerkender, at det er svært altid at skille det ad. Men det er ikke kun økonomieksperter, der oplever en udfordring med at trænge igennem den politiske linje i samfundsdebatten.

Jørgen Elm Larsen, der er professor ved Sociologisk Institut på KU, har i mange år forsket i fattigdom og sociale ydelser. Her ærgrer det ham, at der kan køre en højaktuel politisk debat omkring et emne, han forsker i, uden at der tilsyneladende er nogen større efterspørgsel efter at høre, hvad forskere på området mener.

»Jeg synes specielt i debatten omkring nedsatte ydelser, at det kan være svært at trænge igennem med saglige vurderinger, fordi der hersker en ideologisk holdning fra politisk side, som står i vejen og kan være svær at bryde igennem,« siger Jørgen Elm Larsen, der i nogle situationer selv er gået til tasterne for at skrive et indlæg om, hvilke faglige vurderinger han har til debatten.

Uafhængige eksperter
Jørgen Elm Larsen er månedligt i kontakt med journalister, og for ham er det ligesom for Jesper Jespersen vigtigt, at han aldrig udtaler sig om emner, der ligger uden for eget forskningsområde.

Den grundregel mener Jesper Jespersen dog ikke, at alle eksperter er lige gode til at holde sig til. Specielt undrer det ham, at man taler om objektiv journalistik, når nogle af de allermest citerede økonomieksperter ikke er uafhængige.

»Ofte er det ikke universitetsøkonomer, journalister henvender sig til, men bankøkonomer og tænketanksøkonomer, som åbenbart har en legitimitet, fordi de er ansat i en større virksomhed. Men de her eksperter er jo ansat til at komme i medierne,« siger Jesper Jespersen.

Hvert år offentliggør Børsen en liste over de mest citerede økonomer, og her viser den seneste liste fra 2014, at førstepladsen gik til Mads Lundby Hansen, der er cheføkonom i den borgerlig-liberale tænketank Cepos. Lige i hælene på ham følger nationalbanksdirektør Nils Bernstein og dernæst Steen Bocian, der er cheføkonom i Danske Bank.

»Er man som økonom let at få fat på, og kan man tale, så det er simpelt at forstå, så passer man lige ind i journalisternes tankegang,« mener Jesper Jespersen.

Stigende efterspørgsel
På trods af at hverken Jesper Jespersen eller Jørgen Elm Larsen er blandt de mest citerede forskere i medierne, så synes de dog begge at kunne mærke, at efterspørgslen på ekspertudtalelser er stigende.

Desværre er det dog langt fra alle henvendelser der er lige relevante for ham at deltage i, mener Jørgen Elm Larsen.

»Jeg oplever, at de fleste journalister har en ramme eller en framing, de gerne vil have en udtalelse til at passe ind i,« siger han.

Den oplevelse deler Jesper Jespersen, der mener, at det også kan være en forklaring på, at professorer og forskere ikke altid optræder helt så ofte i mediebilledet som mange andre.

»Journalister vil gerne have nogle korte svar, og det er jeg ikke garanten for. Så er det lettere med en ekspert, der kan forklare kort og klart,« siger han.

Be the first to comment on "Ikke al viden er lige populær"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*