Studerende holder sig til sandheden

Fotoillustration: Rasmus Laurvig.

Når studerende på DMJX ændrer citater, er det med loyaliteten i behold, og -bliver der strammet til for at tilpasse vinklen, er det fulgt op af et citattjek. Opdigtede citater hører til sjældenhederne, mens opdigtede kilder hører til fortiden.

Af Katrine Volsing

Året 2016 tegner godt for kildeetikken blandt de studerende på ­Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. I en spørgeskemaundersøgelse ­udarbejdet af ­Illustreret Bunker, spurgte vi de 622 ­journaliststuderende, som ikke er i praktik, om de snyder med kilder eller ­pynter på ­citater. ­Undersøgelsen var anonym, og 311 ud af 622 ­studerende svarede. Blandt dem var det kun to, der svarede ja til at have ­opdigtet en kilde. Deres årsag var tidspres over en opgaveaflevering, der pludselig faldt fra ­hinanden på grund af et sent aflyst ­interview. En ­opgave, der dog ­aldrig skulle læses af andre end en underviser.

»Det er to for mange, ja, men det risikerer man altid. Det glæder mig inderligt, hvor stor en procentdel, der ikke kunne drømme om at gøre sådan noget, og det vil jeg gerne kreditere alle de 99 procent for,« siger rektor på DMJX, Jens Otto Kjær Hansen.

Drastisk fald i opdigtede kilder

En tilsvarende undersøgelse fra 2009 viste et ganske andet billede. Dengang havde 8 ud af 100 opdigtet en kilde. Og selvom ­undersøgelser har en vis indlejret ­usikkerhed, viser det et rutschebane-fald i DMJX-­studerendes erfaringer med at snyde.

»Jeg synes, at de studerende har et højt etisk niveau,« siger Henrik Berggreen, der er ­uddannelsesleder på DMJX. Han er ­overbevist om, at de studerende kender til alvoren i at opdigte en kilde.

Jens Otto Kjær Hansen tror også, at ­mediernes fokus på snyd og plagiat har en ­betydning:

»Den slags har fyldt meget mere i ­medierne og i den faglige og ­journalistiske debat de ­senere år, så den ­kollektive ­bevidsthed omkring problemet er utvivlsomt øget,« siger han.

Vil ikke tage æren
Hverken Henrik ­Berggreen eller Jens Otto Kjær Hansen vil tage æren for at have gjort noget særligt ­anderledes siden 2009. Men begge påpeger den sædvanlige procedure, som finder sted blandt skolens undervisere.

»Vi undersøger opgaver for plagiering og slår ned på det, hvis det sker – men ­diskussionen om hvor meget man kan ­justere på kilder er overladt til den enkelte ­underviser, og det er jeg helt tryg ved,« siger Jens Otto Kjær Hansen.

Henrik Berggreen pointerer, at skolen er opmærksomme på hvilke kilder, der bliver brugt i de studerendes artikler og uddyber:
»Vi kontakter kilder, og kilder kontakter også os engang imellem. Så på den måde ­tjekker vi op på det løbende. Vi tog en gang alle ­opgaver på et helt semester og tjekkede dem igennem ved at ringe kilder op. Men det er en ­kæmpestor opgave, og vi skal jo prioritere vores tid,« siger han.

Den svære citat-balance
De studerende ændrer i citater, som de er blevet undervist i at gøre det på skolen. ­Ændringerne foretages loyalt og med formål at gøre kildens udsagn mere forståelige. Skære overflod af talesprog væk. ­Konkretisere.

»Enhver­­ jour­­­­­­­­nalist er nødt til at kunne gøre kildernes citater ­tydeligere uden på nogen måde at ­fordreje ­meningen. Det er jo en udfordring, og det er en del af det ­journalistiske ­arbejde, men de refleksioner, vores ­journalisstuderende har, viser også, at de ­tænker over det,« siger Jens Otto Kjær.

Farligt med vinkelslibning
Dog mener både Jens Otto Kjær Hansen og Henrik Berggreen, at det er alvorligt, hvis man ændrer meningen i et citat for at få det til at understøtte en vinkel eller udelader væsentlige forbehold for at få det til at passe på en vinkel:

»Det er selvfølgelig helt galt, hvis der er noget, man ikke fortæller, for det er virkelig problematisk og koster troværdighed. Men det er jeg også sikker på, at vi understreger i undervisningen,« siger Henrik Berggreen.

»At ændre i ordstillingen for at slippe for at ringe til modparten, den går ikke, kammerat,« siger Jens Otto Kjær Hansen.

Generelt tryg ved situationen

De studerendes tilsyneladende høje moralske standarder er vigtig for dem fremover, og det skaber glæde hos Jens Otto Kjær Hansen.

»Jeg er rigtig tryg ved, at de studerende ­tænker reflekteret over de her problemer, så det er svært at få ret meget drama ud af den her ­undersøgelse, selvom du ­prøver,« siger Jens Otto Kjær Hansen.

»Det er super ­dejligt at høre. Det vil jeg gerne have, at du på en eller anden måde tager med. Jeg synes, det er positivt, og jeg har respekt for, at vores studerende ser sådan på det,« siger han.

Se rapporten her: Rapport-Snyder-studerende-med-kilder

Be the first to comment on "Studerende holder sig til sandheden"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*