Åbenhed er vejen til troværdighed

Illustration: Emma Tram

Journalister og medier har i lang tid haft problemer med troværdigheden. Løsningen kan ifølge professor Mark Blach-Ørsten findes i større åbenhed hos medierne. Det er et forslag, som får en positiv modtagelse.

Af Cecilie Bay Nielsen

Det står skidt til med den journalistiske troværdighed, og i de sidste mange år har journalister ligget i bunden af den troværdighedsanalyse, Radius Kommunikation laver årligt. Men selvom tilliden til journalister ligger på et mindre sted hos befolkningen, betyder det ikke nødvendigvis, at det skal blive ved med at være sådan.

Ifølge Mark Blach-Ørsten, professor på RUC, som har forsket i journalistisk troværdighed kan mere åbenhed nemlig være med til at skabe større tiltro til medier og journalister. Og selvom nogle medier er blevet mere åbne, så er der stadig lang vej igen.

”Man er blevet bedre til i visse tilfælde at fremlægge dokumentation for forskellige typer af påstande. Medierne er altså kommet efter det, men man kan ikke samlet sige, at branchen har rykket sig mod mere transparens,” siger Mark Blach-Ørsten.

Som eksempel nævner Mark Blach-Ørsten, at mere åbenhed kan indebære, at man beskriver den fremgangsmåde, man har brugt til at lave sit journalistiske produkt, og at man fremlægger vigtige bilag og agtindsigter.

En positiv modtagelse
Selvom det vil betyde ekstra arbejde for journalister, som i forvejen har en travl hverdag, er man både på Børsen og hos Århus Stiftstidende generelt positivt stemt over for at skabe mere åbenhed:

”Det er svært på tryk, fordi der ikke er plads til at trykke en lang undersøgelse, men med internettet kan man lægge alt frem, og det kan vi helt sikkert blive bedre til,” siger Jan Schouby, chefredaktør hos Århus Stiftstidende.

”Det er en god idé, og det bliver jo nemmere og nemmere at gøre det. Men jeg tror også, at læserne er så kloge, at de godt kan gennemskue, om det er kvalitet eller ej, og når man går dybere i målingerne om journalistisk troværdighed, så kan man se, at der er stor forskel fra medie til medie,” siger Anders Krab-Johansen, ansvarshavende chefredaktør hos Børsen.

Danskerne er blevet mere kritiske
Udover den manglende åbenhed blandt medier og journalister, er der også andre faktorer, som spiller ind, når man skal finde svaret på, hvorfor journalister har en lav troværdighed. Blandt andet er vi blevet mere kritiske, når det gælder nyheder:

”Vi havde mere tillid til nyhedsmedier og politikere i gamle dage, blandt andet fordi vi var mere autoritetstro. Vi er afhængige af nyhedsmedierne i vores hverdag, og samtidigt er vi et relativt højt uddannet samfund, så vi er naturligt skeptiske over for alle aktører, som betyder meget for os. Det er vi blevet opdraget og uddannet til at være,” siger professor Mark Blach-Ørsten.

Men selvom den lave troværdighed kan skyldes, en mere kritisk tilgang til medierne, mener man hos Børsen, at journalister også bør at se indad. Vi har nemlig et stort ansvar:

”Der er for mange journalister og medier, som ikke tager deres arbejde alvorligt nok. De er ikke opmærksomme på, hvor stort et ansvar det faktisk er at være journalist, og hvor stor gennemslagskraft vi har,” siger Anders Krab-Johansen.

Troværdighed er essentielt
Vi er i en tid, med et stort udbud af steder, hvor man kan få sine nyheder. Med de sociale medier kan alle formidle nyheder, og det har mange interesse i at gøre gratis, for eksempel politiske partier og organisationer. Ifølge Mark Blach-Ørsten betyder det, at der i højere grad end før er brug for, at befolkningen har tillid til journalister, hvis medierne skal overleve.

”Produkterne skal være mere troværdige forstået på den måde, at der er nogen, der har sat sig ind i sagen, og at der er en kritisk holdning til for eksempel undersøgelser. Man har ganske enkelt gjort en indsats, som gør, at det er værd at betale penge for,” siger Mark Blach-Ørsten.

Hos Århus Stiftstidende er de også opmærksomme på, hvor vigtig troværdigheden er:

”I dag kan enhver fanklub også være nyhedsformidler. Ved at udbuddet bliver så meget større, bliver det svært at vurdere, hvor informationen kommer fra, og det er bestemt ikke til journalisternes fordel. Der er så mange udbydere af nyheder i dag, at troværdigheden generelt falder,” siger Jan Schouby.

Be the first to comment on "Åbenhed er vejen til troværdighed"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*