Deadline bag kulissen

Heidi Robdrup er redaktionschef for DR Deadline. Hun lægger kursen for et flagskab i DR, jonglerer med nogle af journalistikkens største personligheder, og så er hun optaget af at dække “Det delte Danmark,” som Deadline samtidig også selv er en del af.

Af Sara Maarup Thomsen

I 45 timer arbejder Deadlines teams sammen. De møder ind, forbereder sig sammen og udkommer sammen. De spiser sammen, arbejder sammen, tager hjem lige før midnat og møder igen tolv timer senere. I de 45 timer er der ikke plads til ret meget andet end historier, journalistik, etik, vinkler og kilder.

Bag maskineriet, øverst i Deadlines kontroltårn, sidder Helle Robdrup. Hun er redaktionschef for Deadline og er ansvarlig for økonomien, udvikling af programformatet, for at hyre og fyre medarbejdere og lægge den overordnede journalistiske linje. Hun blev chef i 2012, hvor programmet gennemgik en større renovering og besluttede at øge nyheds- og aktualitetsstoffet.

“Vi er ikke nødvendigvis mere dagsaktuelle, men vi er blevet mere tidsaktuelle. De temaer, vi udforsker, er aktuelle for vores tid. Vi har mindre af sådan noget, ‘du har skrevet en bog, fortæl om den’ og er mere hægtet op på nyhedsdagsordenen,” siger Heidi Robdrup.

Arbejdet med at lægge den journalistiske linje handler om at være opmærksom på, hvordan Deadline forholder sig til de store historier, fortæller hun. Er programmet afbalanceret på flygtningesituationen? Hvordan ligger de i forhold til et valg? Lever de op til målsætningen om at være udfordrende og overraskende, stille magthavere til regnskab og spørge, til de får svar? Holder de sig inden for rimelighedens grænser, og hvor ligger de grænser overhovedet?

“Jeg synes, at hvis man stiller op til et tillidshverv eller administrerer store summer penge, så må man forvente at skulle stå til regnskab for sine handlinger og holdninger. Men vi diskuterer hele tiden, hvad rimelighed er, og det er heller ikke altid, det lykkes for os at ramme balancen,” siger Heidi Robdrup.

Krasnik og kontroverserne
“Gud, hvor må det være hårdt at være politiker,” konstaterer Krasnik, mens Morten Bødskovs kronisk bekymrede ansigt bliver mere og mere bekymret i skæret af lamperne i DR-studiet. Er offentlighedsloven ikke et demokratisk problem, spørger Martin Krasnik for fjortende gang. Bogstaveligt talt. Dagen efter har medier og seere optalt det, og Martin Krasnik er igen røget ind i en diskussion om sin interviewmetode.

Bag Martin Krasnik-kontroverserne står Heidi Robdrup. Som redaktionschef lægger hun ikke bare kursen for programmet, hun er også ansvarlig, når studieværterne indgår i tunge brydekampe med kilder. Når Adam Holm kommer i krydsilden for at have anmeldt en bog. Når Yahya Hassan bliver udsat for dødstrusler på Deadlines’ Facebookside. Når Lars Hedegaard anklager Martin Krasnik for at være afhører snarere end kritisk interviewer. Det er tunge bolde at jonglere med, men for Heidi Robdrup er det mere sjovt end tungt.

“Det kan være, man bliver en smule skadet eller nørdet, men i bund og grund synes jeg, at det er godt gammeldags sjovt. Jeg synes også, det er noget, vi skal tage meget alvorligt, for de udsendelser, vi laver, kan jo potentielt få konsekvenser. Men det er ikke en belastende alvorlighed. Jeg synes, man har opfattelsen af, at vores arbejde er vigtigt, og det er voldsomt inspirerende,” siger hun.

Det delte Danmark
En af de store linjer, der især optager Heidi Robdrup og sætter sit præg på den journalistiske linje i Deadline lige nu, er ‘Det delte Danmark,” den opdeling af landet som især kom til udtryk i forbindelse med afstemningen om retsforbeholdet. Valget afslørede en kløft mellem ja- og nej-siden og dannede grobund for en debat om, om Danmark er delt; Mellem borgernes EU-skepsis og det eliteprægede EU-projekt. Mellem den brede befolkning og den privilegerede elite.

“Det delte Danmark” sætter sit præg på den journalistiske linje i Deadline, men det er samtidig en opdeling, Deadline også selv er en del af, erkender Heidi Robdrup. En del af vejen står det ikke til at ændre, mener hun. Formatmæssigt er Deadline bygget op omkring perspektivstof, ‘Kloge-Åger,’ eksperter og holdningskilder, som i højere grad vil tale til nogle seere end andre.

“Udsendelsen er formatmæssigt, som den er. Men det bliver problematisk, hvis vi bliver utilgængelige, svære at forstå og lukker os om os selv i vores egne kilder og cirkler. Vi kan forsøge at dække nok så brede emner, men hvis store dele af befolkningen ikke kunne drømme om at se udsendelsen, synes jeg, at det er enormt ærgerligt,” siger hun.

Be the first to comment on "Deadline bag kulissen"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*