Ud&Se med ny redaktør

Som ny redaktør på Ud&Se er Julie Moestrup i gang med at sætte sit præg på magasinet, som til daglig har 475.000 læsere. Hun vil først og fremmest sætte bladet i bevægelse.

Af Johannes Lange Baunsgaard og Sara Krog Knudsen

Julie Moestrup arbejder fra sin lejlighed på Nørrebro. Hun har fornylig overtaget posten som redaktør på Ud&Se, magasinet, der er fast inventar i DSB’s togkupéer. I stuen ligger hunden Pam i sofaen og holder øje, mens Julie arbejder ved bordet. Hun scroller ned over en pdf med juni-udgaven, det første nummer af bladet, hun står i spidsen for.

Julie Moestrups hund, Pam, følger med fra sidelinjen. Foto: Emil Gjerding Nielson

Hendes stue har den seneste måned fungeret som redaktionslokale for magasinet, som udkommer 11 gange om året. Som ny redaktør tager hun tager det bedste fra de tidligere versioner med, men hun har samtidig sin egen vision for, hvordan bladet skal se ud.

Ud&Se er et freelancebaseret blad, og Julie Moestrup overtager ikke en redaktion, men skal selv skabe sit netværk af skribenter og fotografer fra blad til blad. Derfor er der mange overvejelser, som hun skal gøre sig i forhold til at bevare bladets profil, men også sørge for at flette sit eget ind.

“For mig er et magasin noget, som skal finde sin melodi. Der skal være noget langsomt og noget hurtigt. Man skal ramme den rigtige tone,” siger Julie Moestrup.

Sammen med sin Art director Karen Albjerg har Julie Moestrup arbejdet med at skabe dynamik og bevægelse i magasinet. Målgruppen er bred, men har dog én ting tilfælles – alle er på vej fra A til B.

Nye ansigter

På forsiden af det nye nummer er den populære iværksætter Tommy Ahlers på vej ned af en trappe. Han er ansigtet på Julie Moestrups første udgave af magasinet og dermed også hovedpersonen i bladets bærende interview.

Selvom Tommy Ahlers måske ikke er kendt nok til at skabe blikfang for bladets læsere på samme måde som en X Factor-dommer, er hans historie alligevel perfekt til den brede målgruppe. Som iværksætter er han nemlig en mand i bevægelse.

“Vi vil gerne interviewe mennesker, der har lyst til at indvie læserne i den rejse, de er på. Og når man skal fortælle et menneskes historie, synes jeg, det er vigtigt, at den ikke er fortalt for mange gange før.”

Tidligere har det primært været populære kulturpersoner, som har lagt ansigt til forsiderne, men her vil Julie ryste posen og inddrage flere typer. Hele danmarkskortet må gerne være repræsenteret.

Ud af stuen og ind på redaktionen

Det er ikke kun i bladet, at Julie Moestrup vil blande forskellige mennesker. Også redaktionen skal være dynamisk, og derfor leder hun efter lokaler, som kan danne den fysiske ramme for Ud&Se, hvor skribenter og fotografer kan mødes om processen.

I et gammel snedkeri på Nørrebro har hun fundet den sjæl, hun leder efter. På 2. sal har hun udset sig et stort, åbent lokale, hvor der er plads til at folde magasinet ud. Og hvor der er plads til, at redaktionen kan arbejde.

Udenfor vinduerne snor slyngplanter sig op ad de gamle mure, og de fredede bygninger har et højt niveau af æstetik. Det samme har Ud&Se. At bladet skal være lækkert, er en del af dets kerne, og derfor skal omgivelserne, hvori det skabes, også være det. Julie Moestrup mener, det vil have indflydelse på det journalistiske produkt.

“Jeg vil gerne skabe et sted, som journalister og fotografer har lyst til at være en del af, og hvor vi sammen kan idéudvikle til kommende numre af magasinet. Det er vigtigt, at det er sjovt at lave et magasin, så det handler om at kunne lege sammen som fotografer og journalister.”

Magasin fra bunden

Indtil Julie Moestrup har bygget mere faste rammer, er hele København hendes kontor. På Gyldendal i Klareboderne skal hun mødes med en redaktør, så hun kan få et indblik i forlagets kommende udgivelser. I Gyldendals gamle arkiv går Julie mellem reoler af stål. De bærer på litteratur, der går hundrede år tilbage. Fra gulv til loft. Gamle sider, der langsomt bliver til støv og blander sig med luften. Omgivet af kultur, der drysser ned fra hylderne, søger hun inspiration til sit eget artikelarkiv.

Når man laver et månedsmagasin, er det vigtigt at have et artikelarkiv, som Julie Moestrup selv kalder det. I månedsmagasiner arbejder man med aktualitet på en anden måde. Det er mødet på Gyldendal et godt eksempel på. Her får hun kendskab til den nærmeste fremtids potentielle bestsellere, og dermed hvad der kan blive aktuelt og skabe en god historie i magasinet.

3

Julie Moestrup er på jagt efter inspiration hos Gyldendal. Foto: Emil Gjerding Nielson

“Det er vigtigt at være nysgerrig og tænke, at alt kan være en god historie, hvis man rammer den rigtigt. Der er jo mange ting i journalistik, der kan gøre en historie god. Det er ikke bare historien, men ligeså meget hvordan historien bliver fortalt.”

Gennem møder som det på Gyldendal, leder Julie efter ideér og vinkler til, hvordan historierne i magasinet skal serveres. En nyudgivet roman indbyder til flere fortællinger. For Julie handler det om at vide, om det er forfatter, tematik eller bogens plot, der er den gode historie til Ud&Se. Idéerne bliver til artikler, som langsomt fylder artikelarkivet op.

Erfaren, men nervøs 

Tilbage i lejligheden på Nørrebro har Julie kigget det nye magasin igennem og lukket computeren. Billederne står skarpt, og rubrikkerne er fejlfri. Det ser lækkert ud. Bladet har fået hendes præg, og det er nu, Julies investeringer i magasinets identitet skal stå sin prøve i landets togkupéer.

Selvom Julie Moestrup har en lang journalistisk karriere bag sig, er hun nervøs. Magasinet skal helst sidde lige i skabet, og det gør det i sagens natur ikke altid. Der vil altid være begynderfejl. Hun har blandt andet været redaktør på magasiner som Cover, Eurowoman og dagblade som Politiken og Jyllandsposten, så selvom hun er en erfaren kvinde i magasinjournalistik, sidder hun stadig med en forhåbning om at have ramt rigtigt, så læseren får det samme ud af historien, som hun håber at give.

“Jeg er altid nervøs, og sådan skal det være. Det er en energi, der altid kommer, uanset hvor mange år man har lavet det her.”

Se billeder fra turen rundt med Julie Moestrup:

Fotos: Emil Gjerding Nielson

Be the first to comment on "Ud&Se med ny redaktør"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*