Heartland diskuterer sandheden om falske nyheder

Alternativ fakta eller gift for den offentlige debat? Diskussionen om falske nyheder er nået helt til Sydfyn, hvor den er krøbet under pløkkerne på det store Heartland Festival Talks telt. Her diskuterede Vincent Hendricks og Jimmy Maymann problemets årsag, og hvordan vi som samfund skal løse det.  

Tekst: Johannes L. Baunsgaard

Foto: Heartland Festival

Scenen står dyppet i et virvar af farver fra projektører, mens summen af mennesker fylder det røde telt. Udefra kunne det ligne noget, der engang husede elefanter, klovne og trappister i det hedengangne Cirkus Benneweis. Tilskuerne er dog på Heartland Festival på Sydfyn, og de er ikke kommet for at blive underholdt med halsbrækkende stunts eller eksotiske dyr. De er derimod kommet for at høre en såkaldt talk, der skal gøre dem klogere på én af de største udfordringer for mediebranchen, og måske også for det vestlige demokrati; Falske nyheder.

”De kommer med garanti til at sige noget om Trump og Facebook,” lyder det fra et sted på tredje række, og i det samme træder de to talere ind på scenen.

Vincent Hendricks, centerleder ved Center for Information og Boblestudier ved Københavns Universitet, og Jimmy Maymann, tidligere administrerende direktør på det amerikanske medie Huffington Post. De har begge arbejdet med digitale medier og fulgt sociale mediers indvirkning på måden, vi forbruger nyheder.

Ingen vinder, alle taber

Fænomenet ’fake news’ har optaget mediedebatten det sidste års tid. Særligt efter den engelske folkeafstemning om løsrivelse fra EU, Brexit, men måske endnu mere som reaktion på resultatet af præsidentvalget i USA. Her er Donald Trump for mange blevet et billede på problematikken om fake news, grundet sit aggressive forhold til den etablerede presse og dens brug af såkaldt ’alternativ fakta’.

Der går heller ikke længe, før den amerikanske præsident bliver nævnt i diskussionen. For begge talere er Donald Trump et perfekt eksempel på, at det, der larmer mest i mediebilledet, er det, der gør sig godt på sociale medier. Trumps ofte voldsomme udmeldinger passer godt til en gruppe mennesker i det amerikanske samfund, der føler sig trådt på og misforstået. Ved at tale til deres vrede får Trump et forum, hvor usandheder kan gå viralt og blive forvandlet til fakta.

”Ingen vinder, og alle står til at tabe i det postfaktuelle samfund,” siger Vincent Hendricks, der her henviser til et muligt samfund, hvor fakta og logik ikke længere har betydning i den offentlige debat.

Vincent Hendricks. Foto: Emil Gjerding Nielsson

Pludselig slukkes lyset i teltet og på en skærm fremtoner Donald Trump. ”We are fighting the fake news, they are the enemy of the people,” siger han med stor overbevisning i stemmen til et pressemøde i Det Hvide Hus. Det korte klip modtages med spredte og nervøse grin fra tilskuerne til talken.

Og der lyder til at være grund til bekymring og nervøsitet. Digitale mastodonter som Google og Facebook har, ifølge de to talere, tilegnet sig magt over deling af nyheder på sociale medier i en sådan grad, at det er blevet problematisk for den demokratiske diskussion. Gennem algoritmer kan eksempelvis Facebook gætte vores præferencer for nyheder og kan i høj grad bringe indhold, der passer til os. På scenen sammenligner Jimmy Maymann det med, at hjemmesider som Amazon nu kan foreslå os bøger og forfattere baseret på, hvad vi før har købt.

”På den måde bliver vores holdninger aldrig udfordret, fordi vi kun får præsenteret indhold, som passer til vores verdensbillede. De sociale medier bliver til et ekkokammer for os selv og dem, vi er enige med,” siger Jimmy Maymann, der mener, at ekkokammeret på sociale medier og delingen af fake news havde en voldsom effekt på det amerikanske præsidentvalg:

”Facebook var med til at gøre Trump til præsident. Det har Mark Zuckerberg (stifter og direktør for Facebook) været nødt til at indrømme,” siger han.

Jimmy Maymann. Foto: Emil Gjerding Nielsson

Digital dannelse

De mørke fremtidsscenarier er ikke blevet til virkelighed endnu. Både Vincent Hendricks og Jimmy Maymann er enige om, at udviklingen kan vendes, hvis samfundet bliver bevidst om fake news og de sociale mediers magt i debatten. En digital dannelsesrejse.

Derfor skal der skabes fora på de sociale medier, hvor diskussionen skal handle om argumentation, frem for hvem der mener hvad, og hvem de er uenige med.

”Vi skal finde måder, hvorpå vi kan moderere debatter på sociale medier uden at give køb på ytringsfriheden. Det er vi nødt til at kigge på med stor seriøsitet,” siger Vincent Hendricks, der vil have medierne til at tage ansvar, for den magt de har i debatten på internettet.

Af samme årsag mener han, at medier som Google og Facebook bør underlægges medieansvarsloven og reglen om god presseskik. For med muligheden for at kunne live-streame, dele og skrive indhold, har brugere af sociale medier fået muligheder, der kræver regulering. Vincent Hendricks indrømmer, at det vil være svært at gennemføre på internationalt plan, men ikke desto mindre er det, hvad der nu er brug for.

”Hvis man giver sine brugere en så stor megafon, som eksempelvis Facebook gør, bør brugerne underlægges regler, der kræver, at man tager ansvar for det, brugerne gør med megafonen,” siger han.

Modreaktion er på vej

Der viser sig allerede små tegn på, at befolkningerne i forskellige lande modsætter sig de falske nyheder. Efter Donald Trumps valgsejr er antallet af abonnenter hos medier som New York Times og Washington Post steget i tal på over 100.000. Samtidig er amerikanske medier begyndt på at fakta-tjekke citathistorier ved hjælp af kunstig intelligens, og man forsøger at undgå overforbrug af click-bait og andre virkemidler, der også bruges i fake news.

Ifølge en årlig undersøgelse om medieforbrug, foretaget af et råd på Oxford University, som Jimmy Maymann sidder i, vil 20 procent af de danske medieforbrugere gerne betale for deres nyheder. Det er det højeste tal i ti år. Derfor nærer han et håb om, at de danske medier vil opleve en fremgang til trods for de pressede tider. Det gør det vigtigere end nogensinde, at medierne producerer indhold, der oplyser læseren og lægger op til debat:

”Vi skal få folk tættere på hinanden. Vi skal få dem til at ville tale sammen i stedet for at råbe ad hinanden, så vi forsat kan udvikle vores demokrati,” siger Jimmy Maymann.

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*