Heartland Festival vil være et live-medie

På den sydfynske festival fylder musik og talks lige meget i programmet, og gæsterne kommer ikke kun for at høre indie og pop, men også for at lytte til filosoffer, videnskabsfolk og kunstnere tale om den verden, vi lever i. Det gør festivalen til et tiltrængt live-medie, siger programchef.

Af Amalie Munk og Sara Krog

Foto: Heartland Festival, Mathias Løvgreen Bojesen  

På Heartland Festival kan du opleve levende kunstværker, høre koncerter, få stillet din kulinariske sult – og lytte til samtaler mellem folk, der er eksperter på hver deres område. Installationskunstner Olufur Elliason snakker om kunst, filosoffen Vincent Hendricks om ‘fake news’ og videnskabsjournalist Lone Frank om lyst. Samtale-konceptet kalder arrangørerne talks.

Rasmus Quistgaard, ansvarlig for TALK-programmet. FOTO: Heartland Festival.

“Vi synes, talks er vigtige. Det er et spørgsmål om, at vi skal lave ting, der giver mening. Hvis vi gerne vil lave en festival, som giver vores gæster redskaber til at orientere sig i verdenen, så tror jeg, at man er nødt til at tilbyde noget andet end musik,” siger Rasmus Quistgaard, som er ansvarlig for TALK-programmet.

Festivalen på Egeskov Slot satser lige så meget på talks, som de satser på musik, og det har vist sig at være en succes.

Festivalen som live-medie

Heartland Festival betragter sin talk-scene som et slags live-medie på lige fod med øvrige medieplatforme. Arrangørerne vil gerne mænge sig med, og bidrage til, de etablerede medier, og ifølge Rasmus Quistgaard er der et klart behov for netop live-medier.

“Det er levende mennesker, der bedst kan nå andre levende mennesker. Man er nødt til at have et menneske bag budskabet, og der er nødt til at blive skabt konkrete situationer, før folk kan blive inspirerede og møde hinanden,” siger programchefen.

Heartland Festival eksisterer på andet år, og arrangørerne har oplevet, at efterspørgslen efter talks har været meget større, end de har regnet med. Langt de fleste gæster kigger forbi det røde cirkustelt, som huser samtalerne.

“Talk-programmerne er måske den del af vores program, der tydeligst tematiserer den verden, vi lever i. Og det er lige præcis det, vores festival handler om,” siger Rasmus Quistgaard.

Mediet er de fysiske møder

Samtidig med at der skal være et levende menneske bag budskabet, skal der også være levende mennesker at tale til. På Heartland Festival er 12.000 mennesker sammen om at sætte scenen for live-mediet.

Kastes der et hurtigt blik på festivalens gæster, er det ikke svært at få øje på et tydeligt segment. Den typiske Heartland-gæst er kulturinteresseret og vil oplyses om det samfund, vi lever i. Det gælder både for den lokale fynbo og den udefrakommende turist fra storbyen.

Rasmus Quistgaard mener, at det netop er publikum, der udgør den vigtigste aktør for live-mediets eksistens.

“I virkeligheden er det ikke vores scener, der er mediet. Mediet er alle de fysiske møder, der finder sted her. Mellem 12.000 mennesker over tre dage,” siger han.

Talks og musik skal fylde lige meget

Ifølge Rasmus Quistgaard har Heartland Festival som nogle af de første i Danmark ramt noget, festivalgæsterne vil have. En inspiration, som er hentet fra hollandske og engelske festivaler, og som i fremtiden skal videreføres.

“Ambitionen er at blive ved med at være en festival, som sætter dagsordenen for, hvordan kulturproducenter, men også medier skal forme det kulturfelt, vi arbejder på. Og så skal vi selvfølgelig blive ved med at lave noget, der giver mening for vores publikum”, siger Rasmus Quistgaard.

Ifølge ham er der en stigende tendens til, at festivaler ikke bare skal være for festens og musikkens skyld, men også for gastronomiens, filosofiens og naturvidenskabens.

En klar intellektuel profil

Emnerne for de forskellige talks taler, ligesom festivalens øvrige profil, til en intellektuel målgruppe. Når der på scenen bliver diskuteret “fake news”, “krigsturisme” og “supersundhed”, virker publikum rørende enige. De klapper samtidigt, når Donald Trump kritiseres, og griner af de samme jokes. Programchef Rasmus Quistgaard mener dog, at festivalen favner bredt.

“Vi er meget bevidste om, hvem vores publikum er. Det er jo ikke sådan, at her kun er lokale fynboer eller hipstere fra Vesterbro. Jeg tror, vi har mange gæster fra begge steder. Derfor vi skal finde det punkt på aksen, der passer til alle,” siger han.

Alligevel kan den brede enighed blandt publikum rejse spørgsmålet om, hvorvidt Heartland Festival forsøger at udfordre sine gæster. Bliver det relativt smalle festivalklientels holdninger sat på prøve, eller tenderer det til et ekkokammer?

Det mener Rasmus Quistgaard ikke. Ifølge ham sætter de forskellige talks spørgsmålstegn ved den diskurs, som hersker i samfundet. For eksempel hvordan vi taler om fremtiden.

“Vores sprog for fremtiden er en lille smule fattiggjort, fordi der er nogle særlige ord, der dominerer den debat. Det kan for eksempel være økonomi. Der har vi som live-medie en mulighed for at bidrage til, at vi sætter nogle begreber og nogle drømme på, som inspirerer os til at tænke på fremtiden på en anden måde,” siger han.

Samtalen frem for interviewet

Der er sjældent tale om et kritisk interview, når TALK-teltet bliver indtaget af festivalgæster. Det er ikke det, arrangørerne vil med konceptet. De indbudte talere får lov til at trække samtalen, derhen hvor de vil.

Rasmus Quistgaard anerkender, at kritisk interview er en vigtig genre, som vi og demokratiet har brug for, men på Heartland Festival er målet ikke at skabe en konfrontation mellem modsatte synspunkter. Han mener godt, nuancerne kan træde frem under andre forhold.

“Der er en tendens til, at kritisk interview i medierne følger en bestemt retning, hvor man har en tematik, som allerede er forberedt. Man ved nærmest allerede på forhånd, hvad der skal siges. Jeg tror, der er behov for, at vi kan lytte på en anden måde, hvor vi kan åbne os for hinanden”, siger Rasmus Quistgaard.

Et mantra for TALK-konceptet er, at det aldrig må være 100 procent planlagt på forhånd, for det skal helst være spontant – ligesom rigtige levende samtaler.

Be the first to comment on "Heartland Festival vil være et live-medie"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*