Thomas Pallesen: Det er produktet, der driver mig

Foto: Sophie Plougheld Voision

Allerede som lille dreng var Thomas Pallesen bidt at af bygge og skabe nye ting. Det har han taget med sig ind i voksenlivet, hvor han gennem arbejdet som TV-journalist og underviser får lov til at være en del af en proces, hvor han står tilbage med et færdigt produkt.

Af Emma Schlægelberger

Da Thomas Pallesen stadig gik i folkeskole, skulle han ud og rejse, men var genert over bare at skulle købe togbilletten ved DSB-kiosken. Han tænkte, at det var en dum generthed at have, og at han ville finde et job, hvor han kunne arbejde med den. Den dag var første gang, Thomas fik idéen om at skulle være journalist. Her kunne han møde nye mennesker og komme af med sin generthed. I løbet af gymnasiet skrev han for skolebladet og oplevede, at han rigtig godt kunne lide at skrive og beskæftige sig med andre mennesker.

Efter gymnasiet gik Thomas til sin sagsbehandler i kommunen og fremlagde sin plan. Hvis de ville betale et højskoleophold med journalistik som fag, så han kunne dygtiggøre sig og komme ind på journalistuddannelsen, og så slap de for at betale bistandshjælp til ham. Da det på det tidspunkt var ret svært at få et arbejde som ufaglært, så kommunen det som en god mulighed, og de gav Thomas den økonomiske hjælp til det forberedende kursus. Første forsøg til optagelsesprøven endte da også med en plads påstudiet, og som kun 19-årig satte Thomas for første gang sine ben i bunkeren på Olof Palmes Allé i 1982.

Allerede under uddannelsen fandt Thomas ud af, at det var en bestemt del af journalistikken, han virkelig brændte for: TV. Det at kunne fortælle historier med billeder, hvor man kunne se folks udtryk, havde en stærkere virkning end det, man blot kunne skrive med ord.

”Det, at man ikke blot havde sproget og bogstaverne at arbejde med, men at man også skulle finde billeder til historien, tiltalte mig. Jeg skulle tænke mere kreativt og kunstnerisk, og det var rigtig sjovt,” siger Thomas.

Som færdiguddannet arbejdede Thomas halvandet år som skrivende journalist på et dagblad, inden han fik muligheden for at starte sin TV-karriere på blandt andet TV Aalborg, TV-Avisen på DR og TV2 Nord.

’Jeg glædede mig altid til næste gang’

For at få lidt afveksling søgte Thomas stillingen som TV-underviser på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Først som ekstern underviser, når der var behov for det. Her oplevede han, at det var spændende at prøve noget helt andet og lære af det.

”Det var rigtig sjovt at undervise. Jeg glædede mig altid til at skulle undervise, og når jeg ikke underviste, så glædede jeg mig til næste gang. Derfor tænkte jeg: ’Hvorfor ikke gøre det hele tiden?’,” siger Thomas.

Da en fuldtidsstilling på skolen blev ledig i 2006, bestemte han sig derfor for at lægge TV-reporteren væk og i stedet fokusere fuldt ud på undervisning. Det er ikke noget, han har fortrudt. Det giver ham utroligt meget at formidle sin viden om, hvordan man laver TV til de studerende.

”Jeg opdagede, at man ikke blot selv kunne lave gode TV-indslag, men at jeg også kunne få andre til at lave det. På den måde er det stadig produktet, der driver mig. Nu er det så bare de studerendes produkt og ikke mit eget,” siger Thomas.

Netop dét at skabe et produkt og få noget ud af noget andet er vigtigt for Thomas, både i det professionelle virke og i fritiden. Som lille dreng brugte han utallige timer på at bygge ting af legoklodser. Det optog ham meget, at få de små klodser samlet, så de kom til at ligne det, han ville have dem til på den bedst mulige måde.

Produktet skal være ordentligt

Både som underviser og i fritiden er læring vigtig for Thomas. Der skal reflekteres over TV-indslag, så de kan blive bedre næste gang. Ifølge ham lærer man af sine fejl, og derfor er feedbacken og efterkritikken på ens produktioner så vigtig.

”Det er nok det, jeg bedst kan lide ved at være underviser. Her får jeg nemlig mulighed for fordybelsen. Sådan er det ikke ude i TV- og mediebranchen, for der er ikke tid til at tænke over dagen efter, om noget kunne være blevet gjort anderledes og bedre. Det er der tid til her,” siger Thomas.

Sådan er det også, når han arbejder på den gamle stråtækte gård, han købte på tvangsauktion for et par år siden. Den trængte til en kærlig hånd, og gør det selv-arbejdet kræver derfor meget af hans tid. Thomas holder af det fysiske arbejde, der er en afveksling fra hans arbejde som underviser, og her er det også vigtigt for ham, at produktet bliver ordentligt.

”Hvis det ikke er godt nok, piller jeg det fra hinanden og starter forfra. Det er fedt at mærke, at jeg bliver bedre, for hvis jeg ikke oplever det, mister jeg interessen.”

Tag en chance

Det er dog ikke kun TV, der optager Thomas’ interesse. For et år siden startede han også med at undervise i medieret, og det passer ham utrolig godt. Endnu en gang har han fået en afveksling i sin hverdag, og han har altid interesseret sig for regler og paragraffer og føler det som et privilegie at få lov at lære et nyt felt at kende.

”Jeg er en af dem, der synes, at jura er rigtig sjovt. Det, at man kan få løn for noget, man ellers beskæftiger sig med som hobby i sin fritid, det er dejligt,” siger Thomas.

Selvom han tidligere har interesseret sig for jura, har han skullet lære sig selv en masse nye ting for at kunne undervise de studerende i det. Men som med så mange andre ting tager Thomas det med et smil og er bare glad for, at han får lov til at blive ved med at lære.

Derfor har det været meget vigtigt for Thomas at tage chancer i løbet af livet for hele tiden at have muligheden for at lære noget nyt. Om det har været i arbejdslivet eller privat, har der altid været en tanke, der har slået rod i Thomas’ hoved.

”Tag en chance og gør noget. Det er så sjældent, at det går helt galt. Og ellers må man rede sig ud af det, hvis man får problemer. Værre er det ikke.”

Be the first to comment on "Thomas Pallesen: Det er produktet, der driver mig"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*