Mediehusene regulerer tonen på nettet

Tonen på nettet er ofte præget af stigmatiserende, chikanerende, krænkende og endda truende ytringer. De giver moderatorerne på Jyllands-Posten og Ekstra Bladet nok at se til.

Af Frederik Ravnholt Damborg

Hver syvende kommentar på internettet er af hadefuld karakter, fastslår en undersøgelse fra Institut for Menneskerettigheder. Det kræver kun et hurtigt kig på Ekstra Bladets debatforum, nationen!, at finde kommentarer som ”Luderadvokat”, ”Hippieidioten Morten Østergaard” og ”FUCKING NAR”. Det er blot få eksempler fra internettet, hvor man kan finde den slags kommentarer. Mediehusene føler sig derfor nødsagede til at have moderatorer, der holder øje med debatten.

Mediehusene poster artikler på de sociale medier i håbet om, at brugerne interagerer med opslagene. Men i kommentarfelterne kan bølgerne gå højt, og derfor modererer medierne samtalen på internettet. Hos Jyllands-Posten har man lavet debatregler, der skal være med til at sikre en god tone. Det betyder blandt andet, at grimme øgenavne som idiot, røvhul og fjols ikke er velkomne hos Jyllands-Posten.

”Hvis du truer eller bruger et sprogbrug, der ikke er hensigtsmæssig i forhold til en ordentlig og saglig debat, så sletter vi kommentarerne, og i slemme tilfælde udelukker vi personer fra samtalen”, siger Niels Christian Bastholm, der er digital nyhedschef for Jyllandsposten.

Hos Ekstra Bladets debatforum nationen! deler man samme holdning til, hvornår kommentarer skal slettes. Ifølge Thomas Harder, der er redaktør på nationen!, kommer der dagligt op mod 9.000 kommentarer på deres debatforum, så det kræver en del arbejde at holde øje med debatten.

”Hvis man opfordrer til drab eller bruger et meget grimt sprog i meget kort form, så sletter vi kommentaren. Men altså, vi leder efter argumenter for, at det skal slettes, og ikke efter argumenter for, at det skal blive stående”, siger Thomas Harder, redaktør for Ekstra Bladets nationen!.

Anonym eller ej

På nationen! har medlemmerne mulighed for at debattere bag et alias, og ifølge redaktøren Thomas Harder ville nationen aldrig være vokset til 175.000 medlemmer uden anonymiteten. Derudover mener han, at anonymiteten giver mulighed for, at alle kan deltage på lige vilkår i debatten.

”Det er en vigtig demokratisk funktion, at du kan deltage, at du bliver taget seriøst, og at du kan forblive anonym. Du må mene hvad som helst, men måden du skriver det på, det bestemmer vi”, siger redaktøren for nationen!.

Læser man til gengæld Jyllands-Postens regelsæt for debatten, kan man se, at de modsat Ekstra Bladet kræver, at du validerer dig med din Facebook-profil for at kommentere. Jyllands-Postens erfaring er, at det medvirker til en langt bedre tone og dermed en bedre debat, hvis folk debatterer under deres egen identitet.

”Generelt synes jeg, at der er en god tone. Men der er også en tendens til, at hvis det først løber løbsk, så kan det pludselig gå stærkt. Det kan være nemt at sidde bag en skærm og skrive grimme ting”, siger Niels Christian Bastholm.

Niels Christian Bastholm mener, at eftersom de laver opslagene på deres Facebook og stiller en platform til rådighed, så har de også et medansvar for at facilitere en god debat. Hvis ikke der var moderator til at holde øje med kommentarsporerne, så ville det ifølge redaktøren ikke altid være muligt.

Tonen skræmmer folk væk

I en undersøgelse foretaget af Danmarks Statistik i 2017 svarede 50% af de adspurgte, at de enten er ”enige” eller ”meget enige” i, at tonen afholder dem fra at udtrykke deres mening og deltage i debatten. Men hos Ekstra Bladet ser man ikke det store problem.

”Jeg synes, det er latterligt, når nogen siger det. Der er selvfølgelig noget med tonen, men de, der bliver skræmt væk af bandeord og svineri, det er dem, der måske skriver debatindlæg på andre aviser og har et publikum, der gider at høre på dem der. Men man skal huske, at 25% af den danske befolkning deltager i debatten mindst et par gange om måneden – det er jo en kæmpe succes”, siger Thomas Harder, redaktør for Ekstra Bladets ´Nationen´.

Niels Christian Bastholm fra Jyllands-Posten deler ikke samme holdning omkring betydningen af den hårde tone.

”Det kan desværre betyde, at personer afholder sig fra vigtige diskussioner, fordi de ikke bryder sig om at blive talt grimt til og derfor lader sig afskrække. Derfor er det vigtigt at vi, ligeså vel som alle andre medier, får ryddet bedst muligt op i debatten,” siger Nielsen Christian Bastholm.

Be the first to comment on "Mediehusene regulerer tonen på nettet"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*