Fremtidens nye ansigter i mediebranchen

Satire, illustrationer og Snapchat er nogle af mediebranches nye tiltag i et omskifteligt nyhedsbillede. Mød tre, der arbejder med hvert sit nye område i medierne, og læs blandt andet, hvad det vil sige at være nyhedsvært på Snapchat.

 Af Frederik Damborg

Søren Hviid Melsen – tilrettelægger bag satiriske indslag til P3 og DR3 SoMe-sider

 …

Søren Hviid Melsen – tilrettelægger bag satiriske indslag til P3 og DR3 SoMe-sider

DR3 og P3 har de seneste år haft stor succes med satirevideoer til deres Facebooksider. Flere af videoerne har over en million visninger og tusindvis af likes og kommentarer. En af hovedpersonerne bag er Søren Hviid Melsen, der kom til DR i starten af 2016, da en stilling blev slået op med beskrivelsen ”satiriske aktualitets indslag til P3’s sociale medier” og fangede hans opmærksomhed .

”Min ambition har altid været, at jeg ville lave sjove sketches til de sociale medier, så stillingen var oplagt,” siger Søren Hviid Melsen.

Han fik jobbet og blev sat sammen med sin nuværende makker Lasse Schøber, der allerede var ansat på P3. Tilat starte med var meningen, at de skulle samarbejde med de faste P3-værter. Det viste sig hurtigt at være kompliceret, fordi de har deres faste radioprogrammer og derfor ikke havde den samme tid til projektorerne.

”Lasse og jeg valgte at fokusere på de satiriske indslag, og resultatet blev derfor et mere fiktionsdrevet spor. Vi byttede værtsrollerne ud med roller som skuespillere og statister,” siger Søren Hviid Melsen.

At duoen i dag er succesfulde med det, de laver, er der ikke længere nogen tvivl om. De har fanget de unges opmærksomhed på de sociale medier. En platform, hvor der er en konstant kamp om brugernes opmærksomhed, og som er enormt svært at slå igennem på.

”Et af de sværeste områder i mediebranchen er at nå ud til de unge på sociale medier, så hvis du lykkes bare nogenlunde med det, så er folk oppe at køre,” siger Søren Hviid Melsen.

I de knap tre år de har arbejdet sammen, har deres samarbejde udviklet sig til en sammentømret duo, hvor de i dag klarer mange opgaver selv. De udarbejder en idé, finder en passende lokation og tilhørende rekvisitter, filmer sekvensen og klipper det sammen.

”I den perfekte verden møder vi ind mandag morgen og får en original, skarp og satirisk idé, men det gør vi sjældent, så det er en stor stressfaktor,” siger Søren Hviid Melsen og tilføjer:

”Stressfaktoren er den ene side af medajlen, men på den anden side er det netop det fede ved jobbet – det gør jobbet enormt levende, og vi arbejder aldrig med det samme.”

Pernille Bækholm Sloth – illustrator ved DR

Pernille Bækholm Sloth – illustrator ved DR

 En anden tendens, man ser mere og mere af i mediebranchen, er grafiske illustrationer. Figurer i farverige nuancer eller karikerede politikere giver liv til artiklerne og fanger læsernes interesse i en ellers konstant strøm af nyheder. Pernille Bækholm Sloth er en af dem, der leverer de opmærksomhedsskabende illustrationer til det danske medielandskab.

”Med illustrationer kan man servere nyhederne lækkert for læserne, og i forhold til fotos kan vi give den lidt mere gas med farverne,” siger Pernille Bækholm Sloth.

Pernille har altid kunnet lide at tegne og er uddannet i visuelt design fra KADK, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering i sommeren 2017. Under hendes uddannelse kom hun i praktik ved Information som illustrator, hvor hun fik øjnene op for illustrationer i mediebranchen.

”Jeg havde altid drømt om at lave grafik og layout, men ved Information fik jeg øjnene op for, at man kunne bruge illustrationer på mange måder, og det fangede mig,” siger Pernille Bækholm Sloth.

Siden januar 2018 har Pernille været ansat ved DR, hvor hun primært er tilknyttet videnskabsredaktionen som illustrator. Her hjælper hun med at gøre ellers tunge videnskabelige artikler mere spiselige for læserne ved hjælp af illustrationer, der underbygger artiklens pointer. De bliver udarbejdet i tæt samarbejde med den øvrige redaktion, så det passer sammen.

”Noget af det bedste ved jobbet er, at jeg har rigtig meget medbestemmelse over, hvordan slutproduktet skal se ud. Det giver en enorm frihed,” siger Pernille Bækholm Sloth.

Lasse Winther – nyhedsvært på DR-snapchat

Lasse Winther – nyhedsvært på DR-snapchat

DR lancerede i juni 2018 et nyt format, som skal hjælpe dem i kampen om unges opmærksomhed – nyheder gennem Snapchat. Nyhedsværten bag er 20-årige Lasse Winther, der har fået til opgave at formidle nyheder til unge, der ikke nødvendigvis opfylder de generelle nyhedskriterier, der normalt er i mediebranchen.

”Jeg arbejder under andre kriterier end de traditionelle nyheder, og jeg forsøger at vende det hele på hovedet. Det skal være originalt og relevant for de unge,” siger Lasse Winther.

Lasse Winther har ikke nogen baggrund inden for mediebranchen, men det er ikke nødvendigvis negativt. Han mener, at mange journalister bliver skolet på samme måde, og derfor har han en anden tankegang, når det kommer til at formidle nyheder. Derudover forsøger han at skabe en relation til brugeren.

”På grund af min alder og den personlige fortællerform bliver jeg på en måde deres ven. Det bliver meget ærligt, og det kan de unge godt lide,” siger Lasse Winther.

Udover at opbygge en relation til brugerne, så bruger han i dagligdagen meget tid på at besvare henvendelser fra de unge. Ifølge Lasse er det med til at udvikle formatet, fordi det giver et indblik i, hvad de unge synes om produktet.

”Feedbacken er det eneste, vi har. Ingen har prøvet det her før, så det kan være svært at vide, hvornår det fungerer. Det skaber en form for præcedens,” siger Lasse Winther.

Flere medier har eksperimenteret med Snapchat, men der er ingen konkrete læring fra det, og derfor ikke nogen foruddefineret opskrift. Men han tror, at det er et tiltag, der er blevet taget godt imod blandt de unge brugere. Han mener, at de unge føler sig set, og de derfor forbinder sig mere i forhold de andre medier.

”Det fedeste ved jobbet er, når jeg oplever en reaktion fra en bruger. Det kan være en aha-, wow- eller fuck-oplevelse. Det er en reaktion, der handler om følelser,” siger Lasse Winther.

Be the first to comment on "Fremtidens nye ansigter i mediebranchen"

Efterlad en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort.


*