Skribenter: Tobias Bundolo Nørgaard og Lasse Momme Jessen
Illustrationer: Charlotte Stentebjerg-Hansen
Prolog
Det, du skal til at læse nu, har du nok aldrig set før. Det er på én og samme tid et færdigt og et fejlslagent produkt. Det hele startede med en skør idé. Vi ville lave en webdok om, hvordan man laver en webdok. Og det skulle vise sig at være en større udfordring, end vi havde forestillet os. Her begynder det store webdokeventyr.
Kapitel 1: Flagskibet
Der var engang, hvor journalistik var noget, dine bedsteforældre læste i avisen. Dengang forestillede de sig nok ikke, at et internet en dag ville få stor indflydelse på journalistikken. Men det fik det.
Nu får du nok det meste af dit journalistiske indtag fra internettet, og de historier, du selv skriver, bliver langsomt mere og mere digitale. Måske endda til en webdok.
Altså en journalistisk fortælling, der benytter sig af internettets arsenal af digitale muligheder – lyd, video, grafiker, quizzer, fotografier, tekst. Alt, hvad du kan drømme om.
Men hvad nu, hvis du ikke aner, hvordan du laver en webdok?
Sådan var det også for os for ikke så længe siden. Inden vi fortæller dig alt, hvad vi har lært, skal vi lige lidt tilbage i tiden.
Mere præcist: 2013. Her publicerede New York Times en webdok, som fik journalister til at få øje på internettets muligheder. Snowfall hed den, og med den begyndte webdok-lavinen at rulle ned over medielandskabet.
Men hvorfor egentlig? Det har vi spurgt DR’s digitale redaktør, Kim Schou, om.
Vi døber Kim Schous pointe ‘flagskibsfunktionen’: Et flagskib er det vigtigste, flotteste, dyreste skib med de største og mest ødelæggende kanoner ombord. Det er det skib, piraterne går efter.
På samme måde er det med webdokken. Det er det vigtigste, flotteste og måske mest tidskrævende format med de største og mest fascinerende digitale elementer ombord. Og derfor vil læserne bruge mere tid på den.
En anden, der kan fortælle lidt mere om, hvorfor webdokken er blevet så populær, er Jesper Gaarskjær. Han er lektor i journalistik på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Der er også en anden grund til, at webdoks er et vigtigt værktøj for den enkelte journalist og det enkelte mediehus: Internettet, der har skabt øget konkurrence om læsernes opmærksomhed. Webdokken er et værktøj til at vinde dén, forklarer Jesper Gaarskjær.
Okay, så lad os lige opsummere: Du skal lære at lave en webdok, fordi du som journalist lærer at udnytte tidens digitale muligheder, så flere gider at bruge tid på din historie. Og det er vigtigt på internettet, hvor du konstant er i krig med hele den digitale verden om læserens opmærksomhed. Ikke bare andre medier, men også Facebook, Netflix og TikTok.
Rejsen begynder
Med det på plads kan eventyret begynde. Eller lige om et øjeblik, for først skal vi lære ham fra videoen lidt bedre at kende.
BLIV KLOGERE PÅ, HVEM KIM SCHOU ER
Kim Schou er uddannet journalist fra SDU og har lært sig selv at kode. Han er tidligere digital tilrettelægger på Kristeligt Dagblad, hvor han var med til at sætte den digitale linje på dagsordenen. I dag er han digital redaktør på DR og står i spidsen for et hold af digitale journalister på DR’s digitale redaktion.
Se nogle af de digitale fortællinger, som han har været med til at producere her:
En politimand kan også blive bange (DR)
Klimaet lige nu: Kloden bliver varmere, havene stiger, isen smelter (DR)
Hvad går tabt, når vi ikke længere skriver i hånden? (Kristeligt Dagblad)
Nu har du styr på, hvem Kim Schou er. Du kommer nok til at møde ham igen, for han viste sig at være et uundværligt bekendtskab i jagten på den store webdokskat.
Vi satte sejl med kurs mod skatten. Vi var frygtløse. Højt humør og sang fyldte dækket den første dag. Vi talte i store vendinger om, hvor prægtig en webdok vi skulle lave. Hvordan det skulle være Illustreret Bunkers flagskib. Vi råbte triumferende ud i natten: ”The sky is the limit!”
Men ak, som enhver erfaren sømand ved, er havet lunefuldt.
Kapitel 1: Flagskibet
Der var engang, hvor journalistik var noget, dine bedsteforældre læste i avisen. Dengang forestillede de sig nok ikke, at et internet en dag ville få stor indflydelse på journalistikken. Men det fik det.
Nu får du nok det meste af dit journalistiske indtag fra internettet, og de historier, du selv skriver, bliver langsomt mere og mere digitale. Måske endda til en webdok.
Altså en journalistisk fortælling, der benytter sig af internettets arsenal af digitale muligheder – lyd, video, grafiker, quizzer, fotografier, tekst. Alt, hvad du kan drømme om.
Men hvad nu, hvis du ikke aner, hvordan du laver en webdok?
Sådan var det også for os for ikke så længe siden. Inden vi fortæller dig alt, hvad vi har lært, skal vi lige lidt tilbage i tiden.
Mere præcist: 2013. Her publicerede New York Times en webdok, som fik journalister til at få øje på internettets muligheder. Snowfall hed den, og med den begyndte webdok-lavinen at rulle ned over medielandskabet.
Men hvorfor egentlig? Det har vi spurgt DR’s digitale redaktør, Kim Schou, om.
Vi døber Kim Schous pointe ‘flagskibsfunktionen’: Et flagskib er det vigtigste, flotteste, dyreste skib med de største og mest ødelæggende kanoner ombord. Det er det skib, piraterne går efter.
På samme måde er det med webdokken. Det er det vigtigste, flotteste og måske mest tidskrævende format med de største og mest fascinerende digitale elementer ombord. Og derfor vil læserne bruge mere tid på den.
En anden, der kan fortælle lidt mere om, hvorfor webdokken er blevet så populær, er Jesper Gaarskjær. Han er lektor i journalistik på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Der er også en anden grund til, at webdoks er et vigtigt værktøj for den enkelte journalist og det enkelte mediehus: Internettet, der har skabt øget konkurrence om læsernes opmærksomhed. Webdokken er et værktøj til at vinde dén, forklarer Jesper Gaarskjær.
Okay, så lad os lige opsummere: Du skal lære at lave en webdok, fordi du som journalist lærer at udnytte tidens digitale muligheder, så flere gider at bruge tid på din historie. Og det er vigtigt på internettet, hvor du konstant er i krig med hele den digitale verden om læserens opmærksomhed. Ikke bare andre medier, men også Facebook, Netflix og TikTok.
Rejsen begynder
Med det på plads kan eventyret begynde. Eller lige om et øjeblik, for først skal vi lære ham fra videoen lidt bedre at kende.
BLIV KLOGERE PÅ, HVEM KIM SCHOU ER
Kim Schou er uddannet journalist fra SDU og har lært sig selv at kode. Han er tidligere digital tilrettelægger på Kristeligt Dagblad, hvor han var med til at sætte den digitale linje på dagsordenen. I dag er han digital redaktør på DR og står i spidsen for et hold af digitale journalister på DR’s digitale redaktion.
Se nogle af de digitale fortællinger, som han har været med til at producere her:
En politimand kan også blive bange (DR)
Klimaet lige nu: Kloden bliver varmere, havene stiger, isen smelter (DR)
Hvad går tabt, når vi ikke længere skriver i hånden? (Kristeligt Dagblad)
Nu har du styr på, hvem Kim Schou er. Du kommer nok til at møde ham igen, for han viste sig at være et uundværligt bekendtskab i jagten på den store webdokskat.
Vi satte sejl med kurs mod skatten. Vi var frygtløse. Højt humør og sang fyldte dækket den første dag. Vi talte i store vendinger om, hvor prægtig en webdok vi skulle lave. Hvordan det skulle være Illustreret Bunkers flagskib. Vi råbte triumferende ud i natten: ”The sky is the limit!”
Men ak, som enhver erfaren sømand ved, er havet lunefuldt.
Kapitel 1: Flagskibet
Der var engang, hvor journalistik var noget, dine bedsteforældre læste i avisen. Dengang forestillede de sig nok ikke, at et internet en dag ville få stor indflydelse på journalistikken. Men det fik det.
Nu får du nok det meste af dit journalistiske indtag fra internettet, og de historier, du selv skriver, bliver langsomt mere og mere digitale. Måske endda til en webdok.
Altså en journalistisk fortælling, der benytter sig af internettets arsenal af digitale muligheder – lyd, video, grafiker, quizzer, fotografier, tekst. Alt, hvad du kan drømme om.
Men hvad nu, hvis du ikke aner, hvordan du laver en webdok?
Sådan var det også for os for ikke så længe siden. Inden vi fortæller dig alt, hvad vi har lært, skal vi lige lidt tilbage i tiden.
Mere præcist: 2013. Her publicerede New York Times en webdok, som fik journalister til at få øje på internettets muligheder. Snowfall (hyperlink) hed den, og med den begyndte webdok-lavinen at rulle ned over medielandskabet.
Men hvorfor egentlig? Det har vi DR’s digitale redaktør, Kim Schou, om.
Vi døber Kim Schous pointe ‘flagskibsfunktionen’: Et flagskib er det vigtigste, flotteste, dyreste skib med de største og mest ødelæggende kanoner ombord. Det er det skib, piraterne går efter.
På samme måde er det med webdokken. Det er det vigtigste, flotteste og måske mest tidskrævende format med de største og mest fascinerende digitale elementer ombord. Og derfor vil læserne bruge mere tid på den.
En anden, der kan fortælle lidt mere om, hvorfor webdokken er blevet så populær, er Jesper Gaarskjær. Han er lektor i journalistik på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Der er også en anden grund til, at webdoks er et vigtigt værktøj for den enkelte journalist og det enkelte mediehus: Internettet, der har skabt øget konkurrence om læsernes opmærksomhed. Webdokken er et værktøj til at vinde dén, forklarer Jesper Gaarskjær.
Okay, så lad os lige opsummere: Du skal lære at lave en webdok, fordi du som journalist lærer at udnytte tidens digitale muligheder, så flere gider at bruge tid på din historie. Og det er vigtigt på internettet, hvor du konstant er i krig med hele den digitale verden om læserens opmærksomhed. Ikke bare andre medier, men også Facebook, Netflix og TikTok.
Rejsen begynder
Med det på plads kan eventyret begynde. Eller lige om et øjeblik, for først skal vi lære ham fra videoen lidt bedre at kende.
BLIV KLOGERE PÅ, HVEM KIM SCHOU ER
Kim Schou er uddannet journalist fra SDU og har lært sig selv at kode. Han er tidligere digital tilrettelægger på Kristeligt Dagblad, hvor han var med til at sætte den digitale linje på dagsordenen. I dag er han digital redaktør på DR og står i spidsen for et hold af digitale journalister på DR’s digitale redaktion.
Se nogle af de digitale fortællinger, som han har været med til at producere her:
En politimand kan også blive bange (DR)
Klimaet lige nu: Kloden bliver varmere, havene stiger, isen smelter (DR)
Hvad går tabt, når vi ikke længere skriver i hånden? (Kristeligt Dagblad)
Nu har du styr på, hvem Kim Schou er. Du kommer nok til at møde ham igen, for han viste sig at være et uundværligt bekendtskab i jagten på den store webdokskat.
Vi satte sejl med kurs mod skatten. Vi var frygtløse. Højt humør og sang fyldte dækket den første dag. Vi talte i store vendinger om, hvor prægtig en webdok vi skulle lave. Hvordan det skulle være Illustreret Bunkers flagskib. Vi råbte triumferende ud i natten: ”The sky is the limit!”
Men ak, som enhver erfaren sømand ved, er havet lunefuldt.
Navigation
På havet har alting nye navne: Styrbord, bagbord, agter og bov. Når besætningen spurgte, hvilken kurs de skulle stikke, sagde vi “til venstre”, og de så uforstående på os. Vi kendte ikke lingoen til havs.
Hvis vi ikke lærte at navigere på det store digitale hav, ville vi aldrig finde frem til skatten. Besætningen gik frustrerede rundt på dækket.
Selvfølgelig! Vi forvirrede besætningen, fordi vi ikke kunne navigere til havs. Venstre er bagbord, højre er styrbord. Da vi ikke var enige med vores besætning om sproget, kom vi ingen vegne.
På samme måde er det med en webdok. Din læser skal scrolle nedad eller swipe til siden, som hun er vant til fra andre platforme. Ellers kommer hun heller ingen vegne. Hun må altså ikke tænke alt for meget over navigationen. Ligesom der blandt sømændene er enighed om, at styrbord er højre, skal der være enighed mellem dig og din læser om orienteringen i webdokken.
“Til bagbord,” råbte vi, og skibet krængede vildt.
Det hedder måske ikke kun en webdok
Når besætningen gik til køjs om aftenen, lå de og småsnakkede om, hvad en webdok egentlig er? En af dem sagde tilmed, at det faktisk slet ikke hed en webdok.
Undervejs på vores færd, stødte vi ind i mange begreber. Webdok, digital fortælling, longread. Men hvad var egentlig den korrekte betegnelse?
Kim Schou kaldte det en digital fortælling, og måske er det faktisk det bedste ord. Hvorfor?
I vores optik er en digital fortælling en bredere betegnelse for alle de former for historier, der findes på nettet. En webdok derimod refererer mere snævert til en dokumentar på nettet – og det behøver det ikke at være.
‘Digital fortælling’ forklarer bedre, hvad begrebet dækker over: Nemlig en journalistisk fortælling, hvor der gøres brug af digitale elementer.
Fra nu kalder vi den det: En digital fortælling.
Kim Schou mener endda, at en sådan fortælling er et rum for fordybelse.
En digital fortælling er ikke en genre, men et redskab til at fortælle sin historie endnu bedre – på historiens egne præmisser. Form er ikke en spændetrøje for indholdet. Den skal derimod understøtte historien og gøre den mere tilgængelig.
Hvis én del af historien bedst formidles på video, så lad en video vise det! Hvis skurken fra Danske Bank taler med russisk accent, så lad os høre, hvor skurkeagtig han er i en lydbid! Hvis alle tror, de ved alt om børnedødelighed i Afrika, så lad dem tage fejl i en quiz!
Kort fortalt: Fordi du har hele internettets arsenal af medier til rådighed, er ”the sky” faktisk ”the limit”.
Kapitel 2: At fare vild og komme på rette kurs igen
Efter få dage til søs var euforien svundet ind, og humøret var dalet. Tobias faldt dybere og dybere ind i det vilde internet. Lasse sad ved siden af og kløede sig i hovedbunden. Vi var faktisk ikke ret gode til alt det digitale.
Hvor skulle vi starte? Hvad var det vigtigste? Hvor fandt vi alle redskaberne? Hvordan lærte vi at kode?
Kodekrisen
Hvis du har totalt styr på, hvordan man sætter en flot digital fortælling i verden, så bare spring det her afsnit over. Men hvis du fuldstændig mister orienteringen, så snart du hører ordet ‘kode’, så er du i samme båd, som vi var i.
Men frygt ej. Vi har store nyheder til dig. Eller det har Kim Schou.
Men hvor finder man lige de skabeloner og programmer? Tryk boksen ud og lær navnene på et par stykker.
DEN DIGITALE VÆRKTØJSKASSE
Her er et par hjemmesider, hvor du gratis eller billigt kan få din artikel til at se dyr ud.
Storyform: Et godt redskab med en masse skabeloner. Det kan integreres i WordPress, men det er lidt kompliceret. Der findes masser af guides online! Gratis.
Mural: Gratis program, der har et lækkert, interaktivt udtryk. Skal downloades til computeren.
Shorthand: Meget professionelt, men måske også mest for dig, der arbejder hos BBC, og så koster det måske kassen. Vi ved det ikke, for man skal lige sende en enquiry…
Pageflow: Tysk er altid et kvalitetsstempel. Sådan er det også med pageflow. Og så er det muligt at bruge, selvom du ikke er journalist på BBC. Det koster en skilling, ikke kassen, hvis du vil kunne publicere din historie. Og det vil du nok gerne?
Her får du fem udvalgte programmer, som du måske kan få glæde af, når du sætter dig for at producere din digitale fortælling.
Soundcite: Med dette program kan du indlejre lyd i din tekst – det er lidt high-tech at komme i gang med, men du kan klare det inden for en overskuelig fremtid!
Datawrapper: Kan nemt omdanne dine data (hvis du har sådan nogle) til lækre grafikker og diagrammer. Det bedste ved det hele? Det er gratis!
Procreate: Dine lækre digitale illustrationer, som du selv vil tegne, starter måske her. Hvis altså du har en iPad.
Canva: Er du elendig til at tegne? Programmet lader dig lave illustrationer vha. forskellige små figurer, som du nemt kan indsætte i den selvskabte template. Det er nemt at komme i gang med, så prøv blot at tjek det ud.
Thinglink: Gør det muligt for dig at gøre billeder interaktive og tilføje forskellige infopunkter undervejs, som din læser selv kan klikke sig rundt i. Herefter kan du embedde indholdet i din digitale fortælling.
Mangler du endnu flere redskaber? Så tjek det her google docs-dokument ud. Lavet af Magnus Bjerg, journalist hos TV2.
Hvis du har mod på at gå i krig med kodning, så kan Kim Schou berolige dig lidt, inden slaget begynder.
De tre magiske råd
Vi havde nu et digitalt våbenlager med om bord. Men hvad hjælper det, når man ikke ved, hvor man skal sejle hen? Vi manglede vores kompas.
I vores forvildelse stødte vi ind i en ø. Her boede en gammel, forvirret konge i sit slot. Vi spurgte ham om vej, men han ville kun hjælpe os på én betingelse.
Hver dag havde kongen tusinde gøremål, men han fik aldrig gjort noget færdigt. Hvis han skulle hjælpe os på vej, skulle vi sørge for, at han fik ordnet sine gøremål.
Vi anede ikke, hvordan vi skulle hjælpe ham! Men uden kongens hjælp, kunne vi heller ikke sejle videre. Havde Kim Schou mon et godt råd?
Kongen gik altid i gang, før han var klar. Det var derfor, han aldrig fik gjort noget. Selvfølgelig, tænkte vi. Han skulle bruge tid på at strukturere sin dag og koordinere med sine skatteindkrævere, sine kokke og sin væbner om morgenen.
Men han kunne gøre mere end det, tænkte vi. Han kunne bruge post-its.
Lidt ligesom, da vi skulle skulle skrive vores eventyr. Vi skrev scener, pointer og ideer ned, hang dem op, og wupti: Pludselig var vores historie mere overskuelig.
Det kunne kongen også gøre. Han kunne tage dagens gøremål, skrive dem ned, hænge dem op og wupti: Pludselig ville hans dag være mere overskuelig.
Og så kunne han gå i gang. Den tid, han brugte om morgenen, ville være dagevis værd i den anden ende.
Kongen lyste op.
“Tak, mine sømænd,” sagde han. “Nu skal I få en krystalkugle med de tre magiske råd, som I kan bruge i jagten på den store digitale skattefortælling.”
Vi havde nu fundet vores kompas. Det var historien, vi skulle styre efter. Ellers ville vi fare vild. Med den gode historie og det digitale mindset skulle vi forhåbentlig komme i land, hvor skatten ville ligge og vente på os.
Med andre ord, kære læser: Det vigtigste er, at du finder ud af, hvilken historie du har. Det er historien, der skal diktere formen, og ikke formen, der skal diktere historien.
KIM SCHOUS TI BUD FOR DIGITALE FORTÆLLINGER
Vil du have endnu flere magiske råd? Så prøv at læs de ti bud!
§ 1: Du må ikke have andre guder end historien.
§ 2: Du må ikke lave avisartikler til nettet.
§ 3: Du må ikke glemme, hvor djævlen bor.
§ 4: Du skal holde det klart og enkelt.
§ 5: Du skal vide hvorfor, det skal være en digital fortælling.
§ 6: Du må ikke få mig til at tænke over navigationen.
§ 7: Du skal ikke vente på den gode idé.
§ 8: Du skal stjæle. Kreativt.
§ 9: Du skal lave fejl – og lære af dem.
§ 10: Du skal bryde disse ti bud og alle andre regler.
Her kan du læse mere om de ti bud for digitale fortællinger.
På rette kurs
Ved solopgang lagde vi fra kongens ø. Vi var på rette kurs, men der var stadig meget, vi ikke forstod. Vi vidste, vi ville lave en digital fortælling. Nu skulle vi til at overveje, hvordan den skulle fortælles.
Kim Schou kom os heldigvis til undsætning igen. Han fortalte os, det kunne være smart at tænke i billeder. Mere præcist: Tre billeder, tre key visuals.
Lad os uddybe:
Du opdeler din historie i tre hovedscener. En begyndelse, en midte og en slutning. Overvej, hvilke pointer du skal have med i hver del, og opbyg så spændingen frem mod slutningen. Det er det, vi kalder BMS-reglen.
Til hver hovedscene skal du komme frem til det key visual, der bedst karakteriserer scenen. Som et kompas, der symboliserer orientering.
De perfekte key visuals er dem, der nærmest fortæller hele historien af sig selv. Det gør DR’s webdok om pigen, der bliver blind her: Synet, pengene og til sidst, stjernerne.
Men hvorfor skal du tænke i key visuals?
Fordi det er et godt redskab til at vurdere din digitale fortælling. Hvis fortællingen kan formidles i bare tre billeder, så er den skarpt skåret. Og du er på rette kurs.
Det er her, alle de smarte illustrationer, lækre videoer og lange tekst mødes om det vigtigste: Den gode historie. Dit kompas.
Bare fordi du kan alt, skal du ikke alt
Svup. Svup. Svup. Noget klatrede op ad skibets skrog.
Pludselig klaskede en kæmpemæssig blæksprutte op på dækket. Den havde hundrede arme, der piskede truende i luften. Vi var stive af frygt.
Nu lød en rungende stemme.
“Jeg har så mange arme, at jeg kan alt. ALT,” sagde den stolt.
“Men når jeg har gang i hundrede ting på samme tid, sker det, at mine arme vikler sig sammen, så de slår knuder på hinanden. Jeg ligger til sidst på havets bund som et stort sammenfiltret bløddyr.”
Sprutten sagde, den ville æde os, hvis ikke vi hjalp den med at få styr på armene. Men vi anede ikke, hvordan vi skulle bære os ad.
Heldigvis kom Kim Schou os til undsætning.
Nu vidste vi, hvordan vi kunne hjælpe. Blæksprutten måtte lære at begrænse sig. Den skulle ikke gøre alt, bare fordi den kunne alt. Og det var vigtigt at huske, når vi skulle skrive vores digitale fortælling.
Sprutten vrissede, men gled så tilbage i dybet. Vi åndede lettede op.
Fortællingens kunst
Skibet skar igennem bølgerne, og vi var fyldt med tro og optimisme. Når vi lå i vores køjer om natten, snakkede vi om alle de fantastiske effekter og animationer, der skulle danse over skærmen. Men ikke for mange, for det havde vi jo lige lært.
Men hvordan skriver man så en god digital fortælling, tænker du måske?
En god digital fortælling får sine læsere til at hænge på hele vejen. Det vigtigste behøver ikke komme først. Måske kan det endda komme til sidst. Du ville jo ikke heller ikke se Barnaby færdig, hvis morderen tilstod i første scene.
Tænk på, at det er en fortælling, du skal skrive. Du skal få læseren til at hænge på hele vejen med cliffhangers og tilbageholdt information. Lån fra skønlitteraturen, den fortællende journalistik, fra tegneserier eller måske endda fra eventyret, som vi har gjort det.
Men husk, historien er kongen! Den bestemmer. Du skal fortælle historien på den måde, der giver mening for den. Du skal ikke skrive et sørøvereventyr, fordi du tænker, det kunne være sjov, men fordi det giver mening for historien.
SÅDAN SKRIVER DU EN GOD DIGITAL FORTÆLLING
- Gør som Wikipedia. Inddel i en struktur, så læserne ved, hvad de skal til at læse. Og skriv så. Længden er ligegyldig i en digital fortælling – bare den er spændende nok.
- Skriv i datid, hvis du som os springer rundt i tiden. Alt andet gør din læser meget mere forvirret.
- Dyrk skrivekunsten. En god digital fortælling er skrevet godt – virkelig godt.
- Når du skal skrive, skal du skrive. Du skal ikke fokusere på de andre elementer imens. Din tekst skal kunne bære sig selv.
- Video og tekst skal ikke sige det samme. Så kan din læser jo bare lade vær med at se din ellers virkeligt velproducerede video – og det gør han så sikkert som himlen er grå og kedelig i november.
- At putte noget bag et klik, er som at sige: ”Det her kan du se, hvis du har lyst.” – en nedprioritering.
- Husk: Less is more – og too much er virkelig less. Så skru ned for interaktive elementer, sammenklippede videoer og lækre fotocollager. Hold det simpelt.
Kapitel 3: Skatten
Vi var der næsten. Endelig fremme ved skatten. Efter mange ugers sejlads kunne vi skimte en ø i horisonten. Vi satte anker og gik i land.
Sandet brændte under vores fødder, og vi styrede mod historiens slutning. Endelig lå den der. Skatten. Kisten knirkede, da vi åbnede det tunge låg. Vores drøm var endelig gået i opfyldelse, og om få sekunder ville det vælte ud med guld, sølv og diamanter.
Men hvad? Den var tom. Kunne det virkelig passe?
Vi så skuffede på hinanden, og slæbte så den tomme kiste ombord.
Hjemfarten gik let. Hurtigt var vi tilbage i Aarhus. Så kan det også være ligegyldigt, sagde Lasse og sparkede til kisten. Vi var på randen af at smide den til storskrald, da noget indeni os alligevel strittede imod. Vi måtte kigge efter. Bare én gang til.
Og dernede, dybt, dybt nede i bunden af kisten lå der en lille seddel.
Vi drønede hen til vores computer og klikkede os ind på illbunker.dk. Der var den jo. Det var det, der var skatten: Det store webdokeventyr.
Epilog
Du tænker nok, at du nu er nået til vejs ende. Og eventyret er da også slut. Men der er faktisk mere, du kan lære, for nu får du chancen for at lære af alle vores fejl.
Vi sendte vores digitale fortælling en tur til Kim Schou, så han kunne fortælle om alt det, vi havde gjort godt, og om alt det vi havde gjort knap så godt. Og hvad sagde han så?
Okay, han syntes faktisk, at vi var lykkedes ret godt, selvom vores start var lidt rodet, og vores lille færd i toppen af eventyret ikke helt funkede. Men hvad så med prologen? Kunne han lide den?
Som en podcast ville den være god, tilføjede han. Men måske lidt lang, gentagende og kedelig. Men så, når man lige er kommet over den hårde start, så begynder det rigtig at blive godt og sjovt. Og hvorfor så det?
På øen gik der altså lidt for meget eventyr i den. Vi tabte Kim Schou, og undskyld til dig, kære læser, hvis vi også tabte dig.
Hvis du også måtte sidde med samme tvivl som Kim Schou, så kommer vores tre key visuals lige her: Flagskibet, kompasset, skattekisten.
Fungerer det så overhovedet? Giver det mening at lave en webdok om at lave en webdok?
KIM SCHOUS VIGTIGSTE POINTER FRA FEEDBACKEN
- Samspillet fungerer. I virkeligheden kunne historien have været en lang kedelig faktaboks. I stedet formår vi faktisk at fortælle historien på en fed, underholdende og legende måde.
- Få lige styr på designet. Faktaboksene fylder enormt meget på telefonen. Mellemrubrikkerne kunne man måske have lavet mere lækre. Og altså ikke bare i fed skrift.
- Det allerdårligste? Helt sikkert starten. Det tager for lang tid at komme ind i fortællingen. Lad læseren få kikkerten til øjet fra starten. Lad ham mærke eventyret med det samme. Og lad så vær med at bruge så meget tid på at forklare, hvad det er, hun skal til at læse.
- Hold fortællingens form hele vejen. Bryd den ikke. Lad det blive ved med at være en metafortælling. En webdok om at lave en webdok.
- Pas på med de små lydklip-gentagelser. Sig ikke det samme to gange. Som det (desværre) er sket i både prologen og epilogen.
- Kæl for detaljerne. Lav en krystalkugle rund i stedet for firkantet. Husk at bruge internettets muligheder. Brug links alle steder – også i de ellers virkelige forbilledlige faktabokse.
Nu er du virkelig nået til vejs ende. For alvor. Og hvis du alligevel skulle have lyst til at høre vores lyd-epilog – og få vores egne seks magiske råd – så giv den lige en enkelt lille chance.
Tak, fordi du læste med.
FRA ORD TIL TEKNIK: SÅDAN SKABTE VI DEN DIGITALE FORTÆLLING
Hvordan skabte vi egentlig selv en digital fortælling, tænker du måske? Her er svaret:
Videoerne er optaget på en Iphone 8 – ikke den nyeste generation – og klippet på noget så simpelt som iMovie. Teksten er skrevet i et Google Docs-dokument og derefter bearbejdet i Word. Ja, du læste rigtigt – Word.
Illustrationerne er skabt af Charlotte Stentebjergs fine håndelag. Hun har først og fremmest tegnet alle de fine tegninger, der præger historien. Derefter har hun lavet en stop motion-video, der ses i headeren. Herefter har webredaktør Amalie Rokkedal Simonsen kastet sig ud i PhotoShop for at fjerne baggrunden på de mange tegninger og få dem klar til at komme på hjemmesiden.
Lyde er optaget under en dyne med en lille mikrofon, der nemt kan sættes i en Iphone 8 – klippet i Hindenburg, men du kan lige så fint bruge iMovie og blot fjerne billedet.
Endelig er alle delelementerne samlet i WordPress af webredaktør Amalie Rokkedal Simonsen. Hun har brugt WordPress, som er det program, der ligger bag Illustreret Bunkers hjemmeside samt hjælpeprogrammet Divi Builder, der gør det nemmere at bygge flotte web-artikler op. Her har hun leget med video, billeder i fuld bredde, faktabokse, der kan foldes ud, og meget andet for at få historien til at spille – alt sammen uden at kode, fordi programmet Divi Builder gør det hele for en. I stedet for at kode et billede til at være i fuld bredde, kan man blot trykke på en knap og så indsætter programmet et billede i fuld bredde for en. Det gør det hele meget lettere!