UDE
Stiller skarpt på det, der sker ude i den store medieverden.
Stiller skarpt på det, der sker ude i den store medieverden.
Nyt podcast univers: Der skal HULiGENNEM til de danske børn
HULiGENNEM er det nyeste skud på stammen af medier målrettet børn. Lydmediet har nogle klare mål for, hvordan det på legende manér skal gøre de danske børn både klogere og gladere, når høretelefonerne trækkes over hovedet.
TjekDet holder desinformationen i kort snor, for demokratiets skyld
Det uafhængige faktatjekkermedie Tjekdet.dk blev i medieaftalen for 2022 til 2026 udvalgt som et af fire medier, der årligt skulle have millionstøtte fra staten. Prioritering af mediestøtten giver god mening, når man skæver til den offentlige samtales tilstand i udlandet.
Krigens Døgn: “Hvis ikke det kan ses på landkortet, hører det ikke til i programmet”
Hver onsdag står Kim Bildsøe med to analytikere og udpensler frontlinjerne mellem Ukraine og Rusland. TV-programmet ‘Krigens Døgn’, der kører på sit tredje år, har et gammeldags format, men friske seertal. Hvad kan pegepind, gammeldags kort og spilbrikker i moderne TV?
Fra galskab til dialogskabende: Realitygenren har fået en helt ny rolle
Hvis man spørger DR-redaktør Mikkel Voetmann Strøm, har reality en eksistensberettigelse. Man kan gennem genren lære noget om sig selv og omverdenen. Reality er endda med til at styrke demokratiet, mener forsker. Derfor er genren nødvendig på public service-medier.
René Fredensborg er kaos: ”Jeg fik lyst til at brænde det hele ned”
Han har konstant udfordret de journalistiske grænser, siden han blev uddannet. Skandaler og kontroverser har omgærdet hans liv, og i dag jagter han stadig det kontroversielle.
Trine Schmidt greb chancen, spændte hjelmen og blev lyden af dansk sommer, da telefonen ringede med et Tour-tilbud
Da TV 2 ringede med en kæmpe mulighed, takkede Trine Schmidt ja, selvom hun var nervøs for reaktionerne på, at en kvinde skulle dække en af sommerens største begivenheder – Tour de France.
Ritzaus nyheder fylder i det danske mediebillede
En rapport fra Kulturstyrelsen viser, at Ritzaus Bureau står for 46 procent af nyhederne på danske mediers digitale platforme.
Datarevolutionen har fundet fodfæste i mediebranchen
Med den stigende brug af data i mediebranchen er mediebrugernes holdninger og adfærd blevet endnu mere tydelige. De omsættes nu til tal og statistikker som en moderne karakterskala.
Radioen, der kun har fire år tilbage at leve i, har alt at vinde og intet at tabe
Med ny styrmand ved roret sætter RADIO IIII en ny kurs i medieverdenen. “Vi vil betyde mere for flere,” siger Marie Rask Glerup, som ikke vil være bange for at larme.
Anders og Christian nægtede at gå med, da 24syv gik i graven
En rapport fra Kulturstyrelsen viser, at Ritzaus Bureau står for 46 procent af nyhederne på danske mediers digitale platforme.
“I ubehagelige situationer falder min puls til det halve”
Artiklen her handler om, hvordan manden med den rolige stemme og de lange pauser bærer sig ad med at hvile i stilheden mellem interviewer og interviewperson.
”Der er masser af problemer. Der er også masser af løsninger”
Hos Verdens Bedste Nyheder laver de kun konstruktiv journalistik. Her handler alle artiklerne om fremskridt og løsninger. Og netop det kan være med til at mindske antallet af danskere, der undgår nyheder.