Spørgsmål på forhånd til landets magthavere?

Spørgsmål på forhånd til landets magthavere?

Bør demokratisk valgte få spørgsmålene, forud for at du mødes med dem til interview? Nej, selvfølgelig ikke.

DEBATINDLÆG AF ALEXANDER KOKKEDAL, 1. SEMESTER PÅ JOURNALISTUDDANELSEN

Udgivet den 20. november 2018

”Som det ofte er, når man skal interviewe politikere, har vi sendt hende vores spørgsmål på forhånd.”

Sådan lød det i et Facebook-opslag d. 1. maj i gruppen med det sygt lange navn: “Tid til eftertanke: Journalisters rolle i den politiske debat”, stiftet af tre DMJX-studerende.

Her er den omtalte “hende” Pia Kjærsgaard, Folketingets formand. Opslagets forfatter er et af gruppens stiftende medlemmer, der skulle mødes med Kjærsgaard til interview om politikeres og journalisters roller i forhold til hinanden.

Interviewet kom der en rigtig fin video ud af, hvor Kjærsgaard kommenterer på det politiske spin på Christiansborg.

Men at hun skulle have spørgsmålene på forhånd, og at det bare er sådan, det ofte er, er en præmis, jeg er uenig i.

Selvfølgelig skal ikke bare Kjærsgaard, men enhver kilde forud for interviewet have at vide, hvad interviewet vil dreje sig om, så journalisten får nogle mere konkrete, acceptable og relevante svar. Men de skal ikke have spørgsmålene.

Folketingspolitikere må tolerere at svare på de spørgsmål, der kommer, når de kommer. Det er en del af Danmarks demokratiske tradition, at magthavere mødes med den kritiske presse, selvom de ikke altid kan forberede sig i detaljen, og det nogle gange gør ondt.

Da den syriske præsident Bashar al-Assad i oktober 2016 blev interviewet af TV 2’s Rasmus Tantholdt, skulle han ikke bruge spørgsmålene på forhånd. Det citeres Tantholdt i hvert fald for at have fortalt til Andreas Fugl Thøgersen i deres fælles bog ”Med åbne øjne”. Dér kan man se, det var flinkt af Assad.

Bevares, Assad havde andre krav til TV 2. Bl.a. måtte de ikke selv møde op med eget kamerahold og stå for produktion af interviewet, fortalte Tantholdt til TV 2, men de fik i sidste ende råderet over hele interviewet og måtte klippe i det.

Dermed har Assad levet op til den forventning, at man sgu møder journalister, selv hvis en Word-fil med spørgsmål i punktform ikke lander i indbakken før øjeblikket, de stilles.

På arbejde med en praktikant: Trine Lønbro Nielsen

På arbejde med en praktikant: Trine Lønbro Nielsen

HØR SKRIBENTEN FORTÆLLE ARTIKLEN

med Anne Baungaard | 5 min

HØR SKRIBENTEN FORTÆLLE ARTIKLEN

med Anne Baungaard | 5 min

På arbejde med en praktikant: Trine Lønbro Nielsen

Trine Lønbro Nielsen har i sin tid på Frederiksborg Amts Avis lavet forsidehistorier, opbygget et kildenetværk og lært, at det er en kæmpe gave at komme ud og lave fejl. Illustreret Bunker har været med Trine på reportageopgave.

Anne Baungaard

Skribent

Anne Baungaard

Fotograf

Skribent: Anne Baungaard

”Jeg håber, jeg kan finde nogle børn. De er svære at interviewe, men også enormt sjove,” siger Trine Lønbro Nielsen, mens hun skimmer en pressemeddelelse. ”De kan sige de skøreste ting.”

På tredje sal, i en lejlighed midt i Helsingør, holder en del af Frederiksborg Amts Avis til. Her er der indrettet med brede skriveborde, en dartskive og brune fliser i køkkenet. Byens tagrygge tager sig særligt godt ud i den klare efterårssol.

Det er mandag, det er efterårsferie, og i disse dage afholder Kronborg Slot deres årlige Renæssancefestival for børn og voksne – et af den slags arrangementer, der er oplagt for Helsingørredaktionen at dække.

For Trine er reportageopgaver blevet hverdag. Siden hun i starten af året begyndte som journalistpraktikant på Frederiksborg Amts Avis, har hun beskæftiget sig meget med netop dén genre. Andre gange kan man finde hende i byretten. Den slags opgaver er hun vild med, fordi hun får indblik i nogle helt andre miljøer end dem, de fleste danskere færdes i. Andre dage, som i dag, skriver Trine reportager fra arrangementer i Helsingørområdet.

Oprindeligt er Trine fra Hillerød. Derfor havde hun allerede et godt kendskab til Frederiksborg Amts Avis, som dækker hele Nordsjælland, før hun startede i praktik:

”Jeg sagde helt fra starten af, at det kunne være sjovt, hvis jeg havnede i praktik her,” siger hun.

 

Kildekontakten er vigtig

I festsalen på Kronborg Slot danser unge og voksne renæssancedans til tonerne fra et tremandsorkester. Selvom Trine forsøger at holde sig i baggrunden, bliver hun inviteret til at deltage i kædedansen; ellers er det ”lidt ligesom at tage på stranden uden at hoppe i vandet”, som en dansende ridder bemærker. Fotograf Allan Nørgaard sænker sit kamera. Han kan jo ikke have journalisten med på billederne.

Herefter er det tid til at gå udenfor på markedspladsen, hvor Trine bevæger sig rundt mellem sværdfægtere, akrobater og ferieramte børnefamilier. Engang imellem stopper hun op for at notere noget på sin blok. Trine vil hellere snakke med lidt for mange end for lidt, og hun får da også både snakket med dansere, en kvinde, der sælger sennep iført lang kjole, og Emma på fire år.

Selvom hun synes, det er spændende at interviewe mere medievante personer, kan hun også godt lide at møde helt almindelige mennesker. De bliver ikke sure, og de har ikke en skjult dagsorden.

Ifølge Trine er kontakten til kilderne vigtig, og her handler det om at være imødekommende.

”Det er fedt at have et kildenetværk, når folk kontakter mig med historier,” siger Trine.

 

Praktik blev en øjenåbner

De utallige modeller for vinkelsætninger og argumentanalyse, som Trine lærte i sin tid på Journalisthøjskolen, bruger hun ikke så meget til daglig – i hvert fald ikke bevidst. Det er der ikke tid til. Måske med undtagelse af nyhedstrekanten, som hun har i baghovedet, når hun skal skrive sine artikler.

”Jeg spørger mig selv: Hvad ville jeg selv gerne læse? Er det her pissekedeligt?” siger Trine.

Da hun startede i praktik, følte Trine sig ikke helt forberedt på, hvor benhårdt arbejde, det ville være – i en branche, der også er presset af nedskæringer. Omvendt gik det også op for hende, hvor meget brugbart, hun kunne tage med sig fra undervisningen. Især viden om samfundsøkonomi og Roger Buchs forløb om kommunalpolitik:

”Roger Buch er en stor gave,” griner Trine.

 

Det handler om at sige ja

Med sig hjem til redaktionen har Trine medbragt en duft af bålplads og en blok med notater. Nu skal historien skrives. Men der er en anden historie, der lige nu fylder lidt mere i Trines hoved. Hun er tidligere blevet kontaktet af en kvinde, der har en historie om plejefamilier, der ikke har nogen rettigheder. En historie, der har potentiale til at udvikle sig til en artikelserie.

Dorte Møller Rasmussen, som er Trines redaktør, giver Trine ret i, at det er sådan en interviewsituation, hvor Trine skal bruge diktafon for at få alle detaljerne med. Begge har i et stykke tid gerne ville have, at Trine skulle dække en stor sag.

”Jeg vil gerne vise, hvad jeg kan,” siger Trine.

Hun tilføjer, at hun ikke oplever så høj en grad af hierarki på redaktionen. Det betyder, at hun som journalistpraktikant jævnligt skriver forsidehistorier til Frederiksborg Amts Avis. I omegnen af 20 er det blevet til indtil videre.

Det handler for Trine i høj grad om at sige ja til de muligheder, hun bliver tilbudt:

”Det er vildt vigtigt at eksperimentere og tage chancer,” siger Trine. ”Det er en kæmpe gave at komme ud og lave fejl og lære af dem.”

 

Historien om Britta Nielsen er fængslende og fordummende

Historien om Britta Nielsen er fængslende og fordummende

Britta Nielsen har fyldt meget i mediernes spalter og sendetid, fordi historien er spændende, men jeg mener, vi bør passe på, at vi ikke udvander grænserne mellem underholdning og nyhedsjournalistik.

Illustration: Frederikke Træholt.

DEBATINDLÆG AF STIG DAHLGREN ATZEN

Udgivet den 16. november 2018

Som en gudfrygtig kvinde sad Britta Nielsen i den sydafrikanske retssal og lignede en, der angrede. Med benene over kors og hænderne i skødet sad hun, som når præsten varsler bøn i kirken. Flugten var slut. Det var første gang, vi havde set hende, siden sagen begyndte. Offentlighedens billede på delinkventen indtil da var fra dronningemødet, hvor hun var godt i stand, rask og venligt udseende. Ikke mere. Nu havde tilværelsens tæppebaskere banket venligheden og raskheden ud af hende. Hun var jo næsten mager.

Hele Danmarks forbryderfamilie

Historierne skriver næsten sig selv. Men det stopper jo ikke her. Nu er hun godt nok i politiets varetægt, men sagen bevæger sig videre. Som om historien om kvinden fra Socialstyrelsen, der tog røven på hele systemet, ikke var god nok. Hun har også børn. Sønnen er anklaget for hæleri, og hvem var det, der afslørede hans navn? Hans egen advokat. Døtrene syntes ikke, det var mistænkeligt, at moren, der arbejdede i det offentlige, havde råd til villaer og dyre biler. Mutter har jo altid ret. Og vi, borgerne, har allerede dømt hele banden. Vi er ikke i tvivl. Slet ikke. Britta er den største slyngel siden Stein Bagger. Sønnen er dybt kriminel. Døtrene løj os lige op i femøren. Og Hella Joof skal bestemt ikke begynde at forsvare hele Danmarks forbryderfamilie. Som forresten ikke er dømt endnu.

Grænserne bliver brogede

Lærer vi noget af alt det her? Bevares, det er da dejligt med lidt at SMS’e med mormor om. Og det er øjensynligt skide let at lave massere af fængslende journalistik på beretningen om Britta. Men hvad bidrager det egentlig med? Var der ikke også noget med, at vi skulle kvalificere offentligheden? Jeg tvivler på, at jeg på nogen måde bliver mere kvalificeret af Britta-forløbet, selvom jeg fulgte meget med. Jeg har ikke lært mere om retssystemet. Jeg har ikke lært mere om, hvilke metoder svindlere bruger. En administrator kan gøre administratorting på et IT-system. Man kan have Crocs på til et retsmøde. Dét har jeg lært. Det er i virkeligheden et usselt udbytte på de timer, jeg har investeret i Britta-sagen. Blev jeg klogere? Nej. Blev jeg underholdt? Ja. Men hvornår begynder grænserne for vores fag at blive brogede? Underholdningsjournalistik er nødvendig for faget. Det betaler for det kedelige, substansrige stof. Ved Britta-sagen kan jeg dog ikke se, hvad dækningen egentlig var; underholdning eller substans. Og jeg tvivler på, om det er sundt for faget, at man slører grænserne mellem underholdning og væsentlige nyheder.

De glemte, slipseklædte mænd

Selvfølgelig skal substansen ikke vægte det hele. Men der skal være en ligevægt. Samtidig med Britta-forløbet har der foregået en masse ting, som, jeg mener, er mere vedkommende end Brittas fodtøj. Sanjay Shah er anklaget for at stjæle fra skattekassen for mere end tolv milliarder. Hvor meget spalteplads fik hans sag kontra Brittas? Ungarns igangværende uddannelseskrig truer med at undergrave den akademiske frihed til fordel for Orbáns regering. Finanstilsynet undersøges af Den Europæiske Bankmyndighed på baggrund af Danske Bank-sagen. I mine øjne er de tre eksempler mere vedkommende end Britta-sagen. Også selvom der er tale om kedelige, slipseklædte mænd, der er sværere at fange end en ål på bunden af et havbassin. Og ikke en næsten mager svindler fra Socialstyrelsen, som åbenbart også går i Crocs.

Medieforsker: DR’s udbud til danskerne vil blive forringet

Medieforsker: DR’s udbud til danskerne vil blive forringet

Medieforsker: DR’s udbud til danskerne vil blive forringet

Det er umuligt for DR at levere det samme udbud til danskerne, som de gør i dag, når de skal spare, lyder det fra ekspert. Fællestillidsrepræsentant i DR frygter både for den alsidige musik og for de ansatte.

Skribent: Andreas Nykjær

Når danskerne tænder for radioen, kan de i dag lytte til anderledes musik som jazz og indie på DR’s radiokanaler. Men mediegiganten vil fremover få sværere ved at tilbyde et alsidigt udbud af programmer til alle dele af befolkningen som følge af besparelser.

”DR kan ikke producere lige så meget som tidligere, fordi der bliver skåret i økonomien. Derfor vil den alsidighed og de muligheder, som brugerne præsenteres for i dag, blive mindre,” siger medieforsker ved Københavns Universitet Henrik Søndergaard og nævner lukningen af P8 Jazz som et eksempel.

Han påpeger, at DR har valgt at lukke de radiokanaler, som har relativt få lyttere og skånet kanaler som P3 og P4 – altså de mest populære kanaler. Men selvom DR forsøger at prioritere de mest populære kanaler og programmer, vil færre danskere bruge mediekoncernen fremover.

”Jeg er overbevist om, at DR’s markedsandele vil blive mindre. Det er også det, som politikerne har villet, fordi man har syntes, at DR er blevet for stort. DR bliver ikke kun mindre i den forstand, at de får færre penge, men også i den forstand at de kommer til at fylde mindre i mediemarkedet. Public service vil dermed blive svækket,” siger medieforskeren.

Man sparer, hvor det gør mindst ondt

Henrik Friis Vilmar, formand for Journalistgruppen i DR, er bekymret for, at for eksempel jazz helt vil forsvinde fra programmerne.

”Den smalle musik vil ikke længere have nogen faste kanaler. Jeg er bekymret for, at vi ikke længere vil spille ret meget jazz, selvom det er vigtigt for en institution som DR, at der er de her smalle kanaler,” siger han og tilføjer, at det er vigtigt, at DR som kulturinstitution bringer anderledes musik.

”Hvis ikke vi spiller anderledes musik, er der næppe andre, som gør det,” siger han.

I den nye public service-kontrakt står det, at DR skal fokusere mere på at producere indhold, som de kommercielle medier ikke gør. Alligevel er det som sagt fx jazz og indie-musik, som bliver sparet væk.

”Man kan godt sige, at det er et paradoks, at DR skal fokusere på ting, som ikke er så populære, når de samtidig sparer P8 Jazz væk. Men det skyldes, at DR gerne vil spare der, hvor det gør mindst ondt,” siger Henrik Søndergaard.

Fyringer på vej

Journalisterne er den største faggruppe i DR, og mange af disse vil blive fyret eller flyttet til andre afdelinger.

”Den måske alvorligste konsekvens af besparelserne er, at mange journalister mister deres arbejde. Der er også mange, som vil blive flyttet til andre afdelinger, og som derfor får nye kolleger, så det skaber meget kaos i DR,” siger Henrik Friis Vilmar.

Men selvom der vil blive fyret journalister, påpeger Henrik Søndergaard, at ledelsen i DR forsøger at beholde flest muligt af dem.

”DR har prøvet at beskytte de journalistiske arbejdspladser bedst muligt, og det er derfor, at de også har tænkt sig at spare i ledelseslaget og inden for administration,” siger han.

Skal spare 420 mio. kr.

Baggrunden for, at DR skal trimme sin organisation, er, at et flertal i Folketinget bestående af regeringen og Dansk Folkeparti har besluttet, at DR skal spare 20 procent af sit budget frem mod 2020. Det svarer til 420 millioner kroner.

DR har for nylig fremlagt en plan for, hvordan besparelserne skal gennemføres. Den indebærer blandt andet lukning af P8 Jazz samt P7 Mix og P6 Beat. Derudover vil tv-kanalerne DR3 og DR Ultra fremover kun blive vist som web-tv, mens DRK og DR2 vil blive lagt sammen til én tv-kanal.

I alt vil 382 stillinger blive nedlagt frem mod 2020. Den 10. oktober fik 205 DR-medarbejdere beskeden om, at de står til at blive fyret. De resterende stillinger nedlægges gennem frivillige aftrædelser og omplaceringer af stillinger internt i DR.

Tag chancen og vind en Kravling

Tag chancen og vind en Kravling

Tag chancen og vind en Kravling

Hvert år i maj uddeles Kravlingprisen, som hylder danske mediestuderende. Men hvad skal der egentlig til for at kunne stå med trofæet? Hvis man snakker med dette års vindere af Kravlingprisen i journalistik, handler det om at turde tage en chance.

Skribent: Caroline Rossmeisl

”En historie, som intet dansk medie ville turde satse en krone på,” lyder det fra talerstolen.

Alles øjne er rettet mod scenen.

Midt i scenelysets blålige skær står journalist på Berlingske Chris Kjær Jessen. Han har en konvolut i hånden. Om få sekunder ved salen, hvem der vinder årets Kravling i journalistik.

Kravlingprisen er en pris, der hædrer de danske mediestuderende. Ikke blot indenfor journalistik, som den gjorde før i tiden. I dag er det en pris, der uddeles i både kommunikation, design, foto og journalistik.

Denne 19. Maj i Bremen Teater er rækkerne fyldt med studerende fra de forskellige medieuddannelser. Stemningen er ekstatisk. Overalt ses brede smil, og øllene skvulper i glassene, når de studerende rejser sig til tonerne fra et af aftenens gæstebands, FOOL.

Et stærkt felt

Udvælgelsen til de Kravling-nominerede bliver foretaget af professionelle indenfor området. I Kravlings journalistkomite i år sidder blandt andet Chris Kjær Jessen, Kristoffer Eriksen og Abdel Aziz Mahmoud. Spørger man dem, har det ikke været en nem opgave at finde de nominerede. Komiteen har i år valgt at nominere ikke bare fire men hele fem til prisen.

”Der er et meget stærkt felt. Der er mange projekter, som kan noget forskelligt. Der er både avis, radio, og tv-projekter blandt de nominerede,” siger Chris Kjær Jessen.

Samtidig påpeger han, at det især er den undersøgende journalistik, der brænder igennem i mange af projekterne.

”Der er en stærk undersøgende journalistik i de indstillede projekter, og de studerende viser generelt et højt niveau,” siger Chris Kjær Jessen.

Journalisthøjskolen skal forvandles til et moderne forsamlingshus

Journalisthøjskolen skal forvandles til et moderne forsamlingshus

Journalisthøjskolen skal forvandles til et moderne forsamlingshus

Bunkerens dage er talte. I hvert fald som undervisningsinstitution for de journaliststuderende. I 2020 flytter Journalisthøjskolen til Katrinebjerg, men skolen bliver til en vis grad bevaret. Planen er at forvandle den til et moderne forsamlingshus for lokalområdet.

Skribent: Nina Gaunø Fredberg

Det har længe været kendt, at Journalisthøjskolen skal flytte til nye, mere moderne og studievenlige lokaler, når den nye Journalisthøjskole på Katrinebjerg efter tidsplanen står klar i første kvartal af 2020. Men selvom DMJX forlader de grå betonmure, så får Bunkeren til vis grad lov at leve videre, dog med fornyet indhold og funktion.

Ejendomsforeningen Domis har købt bygningen og har i samarbejde med blandt andet FO Aarhus og Aarhus Kommune planer om at forvandle Bunkeren og området omkring til et nyt bykvarter med 1.100 beboere. En del af Bunkeren vil derfor skulle rives ned for at skabe plads til det nye boligområde. Hovedbygningen fra Olof Palmes Allé og ned gennem vandrehallen vil dog blive bevaret som moderne forsamlingshus.

Et forsamlingshus, som skal danne fysisk ramme som aktivitets- og mødested for beboerne i Skejby-området.

“Det kommer til at bestå af både café, værksteder, konference- og mødelokaler og plads til forskellige små som større frivillige aktiviteter,” siger Torben Drejer fra FO Aarhus, der er en del af den nye ejerkreds bag Skejby Forsamlingshus, som Bunkeren får navneforandring til, når DMJX flytter.

Kurt Strandbar bevares

Prorektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Lars Poulsen, fortæller, at Bunkeren, på trods af sin nye funktion, overordnet ikke kommer til at ændre sig meget i forhold til, hvordan man kender den i dag. Noget som vækker begejstring, da det giver dem, som er kommet på skolen i mange år, mulighed for også i fremtiden at kunne besøge Bunkeren.

Han kan blandt andet oplyse, at de studerendes fredagsbar, Kurt Strandbar, vil blive bevaret.

“De nye ejere ønsker at bevare mest muligt, som det er. De vil måske skifte gulvtæppet nede i fredagsbaren, men de vil stadigvæk bevare de røde barbænke og selve baren. På den måde kan folk, som benytter forsamlingshuset til møder og andre arrangementer, fortsat slutte dagen af med en fredagsøl,” siger Lars Poulsen.

Samtidigt bliver det muligt for de studerende, som i sin tid har studeret på Bunkeren, at vende tilbage til der, hvor det hele startede, når de senere hen for eksempel ønsker at holde 20 års jubilæum med deres tidligere studiekammerater. Planen er nemlig at etablere et bookingsystem, så man kan leje Kurt Strandbar og andre lokaler til festlige arrangementer.

Nyt fyld – samme lokaler

Ligesom Kurt Strandbar bibeholdes, vil den røde kantine, lærerværelset, Frøberts og Lille Audi ligeledes blive bevaret.

Torben Drejer fra FO fortæller, at han drømmer om at benytte Frøberts til filmvisninger, debatskabende arrangementer, foredrag og kunstneriske optrædener, mens Lille Audi blandt andet vil kunne benyttes som værksted for børn, hvor de for eksempel vil kunne arbejde kreativt med malerier. Samtidig vil kantinen og glasburet, der i dag fungerer som lærerværelse, kunne benyttes til café, så brugerne af forsamlingshuset har et sted, hvor de kan få en kop kaffe eller en hurtig frokost.

Museum Overtaci flytter ind på biblioteket

Også det eksisterende bibliotek i Bunkeren skal bevares. Her har Museum Overtaci lejet sig ind. Et kunstmuseum, der blandt andet rummer en af Europas største samlinger af kunst lavet af mennesker med psykiske lidelser. Siden 1951 har det været placeret på Psykiatrisk Hospital i Risskov, men da det psykiatriske hospital er blevet solgt, har museet skullet finde nye lokaler.

Derfor flytter museet ind på biblioteket. En placering som Mia Lejsted, muserumsleder på Ovartaci Museum, er begejstret for.

“Biblioteket rummer flere niveauer, hvilket giver os gode muligheder for at ryste posen og skabe nogle helt nye udstillinger. Desuden kan det være en fordel for os, at vi er en del af et forsamlingshus i forhold til at tiltrække nye besøgende, da nogle vil komme i forbindelse med andre aktiviteter og måske dermed også besøge museet,” siger Mia Lejsted.

Hvornår Skejby Forsamlingshus kan tages i brug er endnu ikke sikkert, da det afhænger af, hvornår den nye Journalisthøjskole på Katrinebjerg står endeligt færdig. Torben Drejer håber dog på at kunne åbne Skejby Forsamlingshus i løbet af 2021.

DMJX’er har fået den første e-sportspraktikplads nogensinde

DMJX’er har fået den første e-sportspraktikplads nogensinde

DMJX’er har fået den første e-sportspraktikplads nogensinde

Alexander Søgaard Brisling fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har fået den første praktikplads, der udelukkende dækker e-sport. Han mener, det skal dækkes som en rigtig sport, fordi det er en rigtig sport. Derfor vil han fremover skabe flere nuancer i historierne om sportsgrenen.

Skribent: Solveig Helles Eriksen
Fotograf: Sophie Plougheld Voisin

Den første februar kan 24-årige Alexander Søgaard Brisling træde ind på e-sportsredaktionen på TV3 Sport. Han er den første praktikant, der kommer til at have sin daglige gang på redaktionen i et helt år. Op til Panikdag oprettede TV3 Sport den første praktikplads nogensinde indenfor e-sport. Og på dagen var det Alexander, der er journaliststuderende på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der takkede ja til pladsen.

”Det er fedt, at jeg kan hoppe med på vognen nu, hvor e-sport er på vej op. Dækningen af det er stadig så meget i opstartsfasen, at jeg kan være med til at sætte mit præg på den,” siger Alexander.

“E-sport skal dækkes som en rigtig sport”

”Vi var på udkig efter en, der brænder for historierne om e-sport. En, der kan folde historierne ud, så de er interessante for alle vores kunder,” siger Rune Knudsen, der er redaktionschef hos MTG Sport. Det er den organisation, TV3 Sport formelt hører under.

Alexander har selv en idé om, hvorfor valget faldt på ham.

”Jeg tror, de kan mærke, at jeg brænder meget for det, og at jeg tager det meget seriøst,” siger han.

Under sin samtale med TV3 Sport lagde Alexander blandt andet vægt på, hvad han synes, der fungerer i dækningen af e-sport, og hvad der kan gøres bedre. Ifølge ham fokuserer dækningen af e-sport i Danmark tit på to ting: At en dansk spiller har vundet noget, eller at spillerne tjener mange penge. Det er ikke nuanceret nok, for e-sport er fuld af historier.

”E-sport mangler at blive dækket som om, det er en rigtig sport, for det synes jeg, det er. Jeg vil gerne komme nogle andre vinkler på tingene end de klassiske og typiske, som danskerne bare lige hurtigt kan relatere til. Der er for eksempel mange intriger, og der er folk, der bliver udelukket fra sporten på grund af aftalt spil. Det hører vi aldrig om i Danmark,” siger han.

I sin praktikperiode kommer Alexander til at lave indslag til tv-stream og arbejde med sociale medier. MTG Sport laver produkter for den store e-sportsvirksomhed ESL, og det er disse, Alexander skal være med til at producere indhold til. Han vil blandt andet dække ESL Pro League, som er e-sportens svar på Champions League samt de internationale nyhedsmagasiner World of Esports og Esports Weekly.

Efterspørgsel på e-sportpraktikplads

Det er blandt andet den voksende efterspørgsmål på indhold om e-sport, der har fået TV3 Sport til at oprette praktikpladsen. Rune Knudsen var med til at træffe beslutningen om det.

”Vi har oplevet en del praktiksøgende, der har vist interesse for en ren e-sportspraktikplads. Det fik os til at kigge på, om det kunne lade sig gøre,” siger han.

Tidligere har nogle praktikanter på TV3 Sport været i praktik i et par måneder på stationens e-sportsredaktion for så at rykke videre til en ny redaktion. Denne gang mente MTG Sport dog, at deres dækning af e-sport havde okset sig stor nok til, at de kunne tilbyde en praktikant en ordentlig uddannelse på e-sportsredaktionen.

Redaktionen består af 10-12 fastansatte, der kun dækker e-sport.

”Vores dækning bliver ikke anderledes af, at vi får en fast praktikant. Men unge mennesker som Alexander kommer jo med et andet syn på tingene, og det kan skubbe os i nye retninger,” siger Rune Knudsen.

Alexander har opbygget en stor viden om sporten, fordi han selv spiller meget og følger med på den professionelle scene. Derfor var et år på e-sportsredaktionen en drømmeplads.

”Alt det, jeg skal lære i praktikken, får jeg lov at lære gennem min største fritidsinteresse. Jeg tror ikke, jeg kan forestille mig noget, der er federe,” siger han.

Genlüd Awards afviser mistanke om nepotisme

Genlüd Awards afviser mistanke om nepotisme

Genlüd Awards afviser mistanke om nepotisme

Genlüd Awards er blevet mistænkt for redaktørnepotisme. Dette semester kan hvert radioprogram derfor stemme på lige fod med redaktørene. Men redaktørene kan stadig stemme på sig selv.

Skribent: Mats Magnussen

Sidste semester løb Genlüds daværende chefredaktør, Rasmus Kynde, og resten af drengene bag det humoristiske program Mammut med to priser. Årets Indslag og Årets Højdepunkt.

Det fik flere til at studse. Var der tale om en lidt for venskabelig gestus fra resten af redaktørholdet?

Rasmus Kynde forstår godt, hvis nye studerende i Radioland synes, det virker som en lukket fest for dem fra 2. og 3. semester. Alligevel afviser han al snak om nepotisme og slår fast, at han ikke stemte på sig selv.

”Hvis jeg havde haft en finger med i spillet, havde vi vundet alle priser,” siger Rasmus Kynde, der i dag er i praktik på P4 Østjylland.

Men det er ikke altid redaktørene, der løber med priserne. Genlüds mest vindende radioprogram, Tanzen Mussolini, ryddede bordet for to år siden. Det legendariske program blev skabt på 1. semester og vandt redaktørenes hjerter med et diktatorprogram, der satirisk hyldede blandt andet Hitler og Stalin.

Bange for vennepriser

Årets Jingle, Årets Indslag, Årets Morgenprogram, Årets Højdepunkt og Årets Program. Priserne er mange og til dette års Genlüd Awards den 1. juni skal hvert radioprogram stemme på dem, de synes, der fortjener hæder.

Redaktørene har som før hver en stemme – og de må, ligesom de enkelte programmer, gerne stemme på sig selv. Det holder de fast i, også selvom ville fjerne mistanken om redaktørenes interne nepotisme.

”Vi har ikke oplevet, at der er problemer med det,” siger den nuværende chefredaktør på Genlüd, Cecilie Markussen.

Hun syntes selv, at det virkede mistænkeligt, da Rasmus Kynde vandt to priser, men hun vil ikke lægge afstemningen ud til alle de studerende. Det skal ikke være en pris for dem, der har flest venner på skolen.

”Redaktørene kender de forskellige programmer og ved, hvem der bør vinde,” siger Cecilie Markussen, der selv har radioprogrammet Tartelet, som hun ikke forventer løber med priserne i år. 

Tilskuerne afgør Årets Program

Vinderne af prisen Årets Program bliver afgjort af tilskuerne til Genlüd Awards. Prisen er som den eneste valgt af de tilhørende. Det virker modsigende, når resten af priserne er afgjort internt på Genlüd, men det sker for at inddrage tilskuerne.

”Jeg håber, at folk vil stemme på det program, de synes er bedst og ikke bare på deres venner,” siger Cecilie Markussen.

Iført en hurtig cykelkasket kunne Robert Haugsted sammen med resten af cykelprogrammet Grupetto løfte pokalen for Årets Program sidste år. Han blev særligt glad, fordi det var alle til Genlüd Awards, der havde stemt.

”Det var fantastisk at vinde den pris, hvor det ikke kun var redaktørerne, der havde stemt,” siger Robert Haugsted.

Genlüd Awards bliver i år afholdt i Kurt Strandbar, fordi alkohol er blevet bandlyst i auditorierne. Tilskuerne skal stadigvæk høre jingler og radioindslag, og det bliver et mere festligt og mindre højtideligt awardsshow end tidligere.

DMJX generobrer pokal til ophedet High Risk

DMJX generobrer pokal til ophedet High Risk

DMJX generobrer pokal til ophedet High Risk

Den 20. maj mødte to fodboldhold fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole to fodboldhold fra Syddansk Universitet i Odense. Alles øjne var rettet mod fodboldbanen, vel vidende at den virkelige kamp foregik på lægterne og varede meget længere end to gange 45 minutter.

Skribent: Rasmus Schulz

Luften var hed og solen stod højt, da omtrent 15 mænd fra fodboldholdet FC Åben Modus først på middagen mødtes ude foran omklædningsrummene på Christiansbjerg Idrætscenter i det nordlige Aarhus. De var alle iklædt enten fuldt jakkesæt eller som minimum sorte bukser og hvid skjorte.

Ingen sagde ret meget, indtil fodboldholdets spillende træner kaldte mændene sammen i en rundkreds for at fortælle dem om dagens planer, udsige, hvad der lød som inspirerende instagramcitater for fodboldspillere, og minde spillerne om, at de skulle huske at drikke vand til pisset var klart og ikke spise for meget i timerne lige før kampen.

”I dag er en festdag,” sagde en fodboldspiller og smilede nervøst til sine sko.

Dø eller luk

Få hundrede meter væk sad et par hundrede journaliststuderende fra DMJX og SDU, hvoraf mange allerede havde drukket øl til pisset var klart. Desuden var en gruppe fra DMJX gået halvvejs over mod omklædningsrummet for at danne en såkaldt æresport, som spillerne en og en skulle gå igennem for at blive hyldet af deres fans, de såkaldte Modus Ultras.

Efterfulgt af et par fotografer og en journalist gik spillerne derover og marcherede gennem æresporten til stor begejstring for omkringstående. De fleste spillere smilede genert, men for enden af æresporten stod en håndfuld elefanthuebeklædte hooligans fra SDU og brølede skældsord, hvilket fik de fleste af holdets ansigter til at vende mod jorden.

”SDU SKAL DØ, SDU SKAL DØ,” råbte flere vrede Modus Ultras, da de traskede væk for atter at sætte kursen mod baren.
”Det er fucking nedern at ødelægge en æresport. Derfor skal SDU lukkes,” sagde en vred mand med bøllehat. Fodboldspillerne i jakkesæt fordelte sig ud i mængden af fans.

Piger og journalistiske referencer

Enhver sætning, som pigefodboldholdet Ulla Uniteds mandlige træner sagde til dem under taktikmødet, sluttede med tiltalen ”…piger.” De tiltalte piger løb ud på banen og spillede fodbold, der sikkert var udmærket, men desværre ikke godt nok til at slå pigeholdet fra SDU. Ulla United tabte desværre kampen med et par mål.

Interessant var det dog på sidelinjerne, hvorfra tilhængere fra hvert deres hold på nærmest manisk vis råbte sexistiske kampråb efter hinanden samt modstanderholdets spillere. Alt sammen mens de fleste var ganske klare over, hvilken shitstorm de selv ville være knivførere i, hvis de en dag skulle fange en fremtrædende politiker i at gøre det samme.

Jakob og Oliver, journaliststuderende på SDU, stod efter kampen sammen med deres medstuderende og fejrede den første sejr med pilsnere fra Albani. De lignede modstandernes svar på DMJX’ Modus Ultras, men var alligevel både afdæmpede og snakkesalige.

”Det handler om fodbold i 90 minutter i dag,” sagde den ene.

”Og det handler om æren. Spillerne har trænet intenst og spillet mange kampe, og går ind til kampen med målet om, at den skal vindes,” supplerede den anden, og insisterede urokkeligt på at SDU var hans førsteprioritet, da han søgte ind på journalistuddannelserne. Det var den første enig i.
Blandt den gruppe DMJX-tilskuere, hvor stemmerne var hæsest, og testosteronet flød tykkest gennem den varme luft, stod en Modus Ultra ved navn Rune og påstod, at hele dagen handlede om alt andet end fodbold og sportslig snilde.

”De journalistiske referencer er til stede over alt,” fortsatte han.

Det gav de tilstedeværende bannere og størstedelen af kampråbene ham ret i. Men hvad handlede det så om? På en eller anden måde virkede det betryggende, at et par middelmådige fodboldkampe ikke i sig selv kunne få nogle hundreder af fremtidens journalister og mediechefer, hvoraf de fleste givetvis var vokset op i den pæne halvdel af middelklassen, til at drikke sig fulde og råbe forfærdelige ting ad hinanden.

Udlandspraktik giver indsigt i en ny kultur

Udlandspraktik giver indsigt i en ny kultur

Udlandspraktik giver indsigt i en ny kultur

I løbet af praktikperioden har de journaliststuderende mulighed for at tage et halvt år til udlandet. ScandAsia er et af de praktiksteder, der tilbyder en plads i både Singapore og Bangkok, hvor man som praktikant får mulighed for at få en masse spændende oplevelser og lære en ny kultur at kende.

Emma Schlægelberger

Skribent

Skribent: Emma Schlægelberger

Det er ikke kun muligt at søge danske praktikpladser ved Store Match Dag. Flere steder i udlandet søger også journalistpraktikanter, og en af dem, der har valgt at tage et halvt år til en helt ny by, er Sara Brun Nielsen, der siden februar har været i praktik hos ScandAsia i Singapore. Her skriver hun artikler til Skandinavien fra Asien. Allerede da hun startede på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, vidste hun, at hun på et tidspunkt i løbet af sin studietid gerne ville til udlandet, fordi hun ville ud og se verden.

Praktikpladsen hos ScandAsia var dog ikke slået op, da Sara Brun Nielsen skulle søge praktik, og hun endte med at søge pladser hos dagbladene i Danmark i stedet. Efter Store Match Dag stod hun uden en plads og var egentlig forberedt på at tage et halvt års orlov. Så kunne hun nemlig få rejst og oplevet verden. Men så læste hun opslaget fra ScandAsia og kunne ikke lade være med at søge det.

”At blive opfordret af sin praktikplads til at rejse så meget som muligt rundt i Sydøstasien og finde små, skæve historier er jo en fuldstændig vanvittig mulighed at få,” siger Sara Brun Nielsen, som ikke et sekund fortryder at være taget afsted til Singapore.

Siden februar har hun rejst til både Thailand og Cambodia flere gange, hvor hun selv finder og vælger de historier, hun synes er relevante at skrive. Hun har blandt andet skrevet artikler om ulovlig skovhugning, og snart går turen mod Filippinerne, hvor emnet er filippinske gadebørn og deres forhold. Hun nikker genkendende til, at det selvfølgelig er en udfordring at rejse alene, men hun er ikke i tvivl om, at man får utrolig meget ud af det.

”Jeg kan godt lide at tage helt alene af sted. Man får lov til at danne sig sit eget indtryk af det, man oplever, uden at det bliver farvet af andre mennesker. Det her er mit eget, og jeg kan danne mig min egen hverdag og få indblik i, hvordan dagligdagen er her i Singapore, der danner ramme om så mange forskellige kulturer på én gang,” siger Sara Brun Nielsen.

En anden kultur

Når sommerferien er slut, sætter Lærke Weensgaard Madsen kursen mod Bangkok, hvor hun også skal være praktikant hos ScandAsia. Hun glæder sig til, at hun får mulighed for at lave en masse fede ting i sin fritid. Hun planlægger både vandreture og at tage et dykkercertifikat, mens hun er der. Hun glæder sig også til at lære en ny kultur at kende.

”Når jeg skal være der i et halvt år, så har jeg rent faktisk mulighed for at lære kulturen rigtig at kende og ikke bare være turist, der kun får ridset i overfladen, før man tager videre igen. Jeg kan nå at vænne mig til at være der og se, hvordan dagligdagen i Bangkok er, og det glæder jeg mig helt enormt til,” siger Lærke Weensgaard Madsen.

Og netop det, mener Sara Brun Nielsen, er en af fordelene ved at tage en del af sin praktik i udlandet.

”Du får lov til at bruge et halvt år af dit liv på at møde mennesker med en helt anden kultur, og som ser tingene anderledes, end du selv gør. Du får øjnene op for, at man kan leve på flere forskellige måder,” siger Sara Brun Nielsen.

Du er ikke alene

Når Lærke Weensgaard Madsen tænker på den forestående praktik i Bangkok, forestiller hun sig, at hun skal bruge meget energi på både at lære det journalistiske, som hun er i praktik for at lære, samtidig med at hun skal bruge kræfter på at få opbygget sociale relationer. Samtidig tænker hun, at det er en god måde at lære sig selv at kende og få en tro på sig selv. Og så glæder hun sig til at komme ud og møde mennesker og få en forståelse for, hvordan de lever deres liv.

”Det er okay at gå ud og være pisse nysgerrig. Fordi jeg er journalist. Så jeg kan være nysgerrig med god samvittighed, for der er et formål med det. Det glæder jeg mig virkelig til,” siger Lærke Weensgaard Madsen.

Selvom det kan være hårdt at være væk fra familie og venner hjemme i Danmark, så er Sara Brun Nielsen meget glad for sit valg om at tage til Singapore. Det er nemt at møde andre unge på samme alder, da der er masser af andre unge danskere i byen, som man blandt andet kan møde gennem den danske sømandskirke. De arrangerer flere tiltag for unge på studie- eller praktikophold. Man er altså ikke alene. Og så er selve arbejdet på ScandAsia lige noget for hende.

”Jeg kan slet ikke forstå, at jeg er her, og at det er et arbejde. Det er bare sindssygt fedt. Nogle gange er jeg lidt misundelig på mig selv. Jeg laver de mest spændende projekter, som jeg selv er med til at bestemme. Det er en sindssyg god motivation. Det er virkelig min drømmepraktikplads,” siger Sara Brun Nielsen.